Hvordan løser man denne likningen [tex]y"+y^\prime-2y=2t[/tex] ?
Jeg har kommet så langt at jeg har funnet den homogene løsningen [tex]y_h=C_1e^t+C_2e^{-2t}[/tex], men jeg sliter litt med den partikulære løsningen... Jeg har tenkt noe på formen [tex]y_p=K_1t[/tex] eller [tex]y_p=K_1t+K_0[/tex]. (er usikker på om jeg skal ha med [tex]K_0[/tex] eller ikke...)
Noen tips og råd på veien? Hvordan finner jeg [tex]K_1[/tex] og evt [tex]K_0[/tex]?
Inhomogen diff.likn
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det blir riktig med [tex]K_1t+K_0[/tex]. Du setter inn i venstresiden og krever differensiallikningen oppfylt.
Siden
[tex]y_p^\prime=K_1[/tex] og [tex]y_p^{\prime\prime}=0[/tex], følger at [tex]y_p^{\prime\prime}+y_p^\prime-2y_p=K_1-2K_0-2K_1t[/tex]
Dette uttrykket skal være identisk lik høyresiden, altså [tex]2t[/tex]. Da følger at [tex]K_1-2K_0=0[/tex] og [tex]-2K_1=2[/tex]
Resten fikser du selv.
Siden
[tex]y_p^\prime=K_1[/tex] og [tex]y_p^{\prime\prime}=0[/tex], følger at [tex]y_p^{\prime\prime}+y_p^\prime-2y_p=K_1-2K_0-2K_1t[/tex]
Dette uttrykket skal være identisk lik høyresiden, altså [tex]2t[/tex]. Da følger at [tex]K_1-2K_0=0[/tex] og [tex]-2K_1=2[/tex]
Resten fikser du selv.