Lengden på et linjestykke av en sirkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
edahl
Cantor
Cantor

Hei! Jeg har et lite problem her som jeg sitter å tenker på.
Hvis du har en sirkel S med en ukjent omkrets o, og velger to vilkårlige punkt på den. Tenk deg at du har "snittet" sirkelen i to linjestykker p, q, hvor p > q.

Da er
[tex]p = o-q[/tex], og
[tex]q = o-p[/tex].

Hvis du substituerer p på q, får du en syk uendelig serie (som jeg ikke aner hvordan jeg skal skrive). Hvis du deler på o, blir
[tex]\frac{p}{o} = 1-\frac{q}{o}[/tex], og
[tex]\frac{q}{o} = 1-\frac{p}{o}[/tex]
som muligens er lettere å handtere. Det jeg lurer på er om linkningen kan forenkles på en slik måte at den kan skrives som en (skrivbar) evig serie. Eller noe sånt, heh. Det eneste jeg får er nemlig o-o+o-o+o-o+...

*EDIT: rettet en del skrivefeil ...
Last edited by edahl on 10/02-2009 23:06, edited 1 time in total.
FredrikM
Poincare
Poincare

Hvis du substituerer p på l
Hva er l?

Og linjestykkene du snakker om er altså deler av selve sirkellinjen, og ikke linjer som deler sirkelen i to?
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
edahl
Cantor
Cantor

FredrikM wrote:
Hvis du substituerer p på l
Hva er l?

Og linjestykkene du snakker om er altså deler av selve sirkellinjen, og ikke linjer som deler sirkelen i to?
l er q, beklager. Jeg satt i en time på et tog og behandlet p og l, og tenkte jeg skulle endre det til noe vanligere, så det førte til en del skrivefeil. Linjestykkene er deler av sirkelen, slik at p+q=o, hvor o er omkretsen.
Post Reply