Fremgangmåte?Emomilol skrev:Løsningsforslag skrev:x = \sqrt{\frac{a^2}{1 - \frac 2a}}

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Fremgangmåte?Emomilol skrev:Løsningsforslag skrev:x = \sqrt{\frac{a^2}{1 - \frac 2a}}
Jeg tviler. Kan du vise utregningen din?Emomilol skrev:Løsningsforslag skrev:x = \sqrt{\frac{a^2}{1 - \frac 2a}}
Det er da ikke noe rot, og vis det er det, så fin feilen.espen180 skrev:Hvorfor roter du med y? Hold deg til x og a. Dessuten tror jeg du har misforstått noe i tolkingen av oppgaven.
grunnen til at det er et rot er at du foretar en substitusjon som bare gjør at du går i ring.Thales skrev:Det er da ikke noe rot, og vis det er det, så fin feilen.espen180 skrev:Hvorfor roter du med y? Hold deg til x og a. Dessuten tror jeg du har misforstått noe i tolkingen av oppgaven.
EDIT: editerte svaret, kanskje du forstår mere nå?
claudeShannon skrev:grunnen til at det er et rot er at du foretar en substitusjon som bare gjør at du går i ring. holder du deg til x og a, så vil du ha samme utgangspunkt som Gommle, og dermed kanskje ikke så langt unna riktig svar hellerThales skrev:Det er da ikke noe rot, og vis det er det, så fin feilen.espen180 skrev:Hvorfor roter du med y? Hold deg til x og a. Dessuten tror jeg du har misforstått noe i tolkingen av oppgaven.
EDIT: editerte svaret, kanskje du forstår mere nå?
Vi lar lengden av treet AC være x. Treet hogges i punktet B på linjen AC, der AB er lik [tex]\frac xa[/tex]. Toppen av treet BC har lengde [tex]x - \frac xa[/tex] og treffer bakken slik at BAC blir en rett vinkel og AC er lik [tex]a[/tex]. Da har vi at:espen180 skrev:Jeg tviler. Kan du vise utregningen din?Emomilol skrev:Løsningsforslag skrev:x = \sqrt{\frac{a^2}{1 - \frac 2a}}