Hei sann!!
jeg har lenge tenkt på at jeg vil gå på farmasi studier, og bli reseptar. og for å å komme inn der, må jeg ha kjemi 1 og matte r1. Jeg har begynt som privatist nå for å ta opp disse fagene. den generelle studiekompetansen har jeg etter fullført vgs på tegning,form og farge. problemet mitt er... jeg har ikke hatt 1mx, 1my, t eller p matte eller hva det nå heter :S. jeg har bare hatt yrkesfaglig matte 1m (?)! og.. jeg vil så gjerne komme inn !
har hatt noen timer nå med den matta, og den er vanskelig som bare det :S. jeg har jo hoppa inn midt i året , men flere har jo sagt til meg at det er mulig å klare det.. men har virkelig store problemer :S. kan noen hjelpe meg, er det noen sider eller noe jeg kan gjøre for å klare det? utgangspunktet mitt nå er i affal å bestå...
mvh linda :S
Trenger råd, tips og alt!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Riemann
Det vil nok kreve mye tid fra deg selv og av din fritid. Kommer nok litt ann på hvor lett du tar stoffet. Men er nok mulig hvis du står på og det gjør du hvis du virkelig vil...
Usikker på hva du gjennomgår i hva du går, men spørr her hvis du lurer på noe også har vi en database som heter Per (hovedsiden, nede til venstre) som det står mye i om mange emner innen matematikk...
Hva har du om nå i matematikken da?
NB: Bytt profil bilde!
Usikker på hva du gjennomgår i hva du går, men spørr her hvis du lurer på noe også har vi en database som heter Per (hovedsiden, nede til venstre) som det står mye i om mange emner innen matematikk...
Hva har du om nå i matematikken da?
NB: Bytt profil bilde!
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Jeg skal sette av mye tid, det har jeg heldigvis mye av
. jeg har jo ingen andre fag enn de to. vet det blir mye jobbing, men ble bare så redd i dag når jeg hadde time, så skal en jo huske en del formler i hodet! en skal liksom ikke oppgi formelen først, som jeg er vant med :S.
akkurat nå ble de ferdig med kapittelet vektor regning, og de skal begynne på funskjonslære neste gang:S.
jeg begynte forrestn i boka med oppgaver men stopper opp allerede der med feks: x er et partall og y er et partall -- (pil) x.y partall. og da skal du bevise setningen?? og:
(x^- 5x + 4):(x-1) ..

akkurat nå ble de ferdig med kapittelet vektor regning, og de skal begynne på funskjonslære neste gang:S.
jeg begynte forrestn i boka med oppgaver men stopper opp allerede der med feks: x er et partall og y er et partall -- (pil) x.y partall. og da skal du bevise setningen?? og:
(x^- 5x + 4):(x-1) ..
Linda
Det kan være vanskelig å begynne å jobbe med dette alene. Anbefaler deg å høre om noen av klassekameratene dine eller læreren kan hjelpe deg litt.
Når det er sagt har vi fått vite at det første kapittelet, om bevis og algebra, er det vanskeligste i boken. Så fatt mot
Angående beviset: Du vet at et partall kan skrives på formen [tex]2k[/tex] der k er et helt tall.
Partall ganger partall gir: [tex]2k \cdot 2k = 4k^2[/tex]
Du vet at et helt tall som ganges med et annet helt tall, gir et helt tall som svar. Ikke sant?
Blir ikke et desimaltall når du ganger to hele tall sammen, liksom.
Siden k er et helt tall, blir k[sup]2[/sup] et helt tall.
[tex]4k^2[/tex] kan også skrives som [tex]2(2k^2)[/tex].
Siden k[sup]2[/sup] er et helt tall, må også [tex]2k^2[/tex] være et helt tall. Hvis vi setter s = (2k[sup]2[/sup]), så får vi dette:
[tex]2k \cdot 2k = 4k^2 = 2(2k^2) = 2s[/tex]
Siden s er et heltall, vet vi at 2s er et partall.
Q.E.D
Forsto du noe?
Når det er sagt har vi fått vite at det første kapittelet, om bevis og algebra, er det vanskeligste i boken. Så fatt mot

Angående beviset: Du vet at et partall kan skrives på formen [tex]2k[/tex] der k er et helt tall.
Partall ganger partall gir: [tex]2k \cdot 2k = 4k^2[/tex]
Du vet at et helt tall som ganges med et annet helt tall, gir et helt tall som svar. Ikke sant?

[tex]4k^2[/tex] kan også skrives som [tex]2(2k^2)[/tex].
Siden k[sup]2[/sup] er et helt tall, må også [tex]2k^2[/tex] være et helt tall. Hvis vi setter s = (2k[sup]2[/sup]), så får vi dette:
[tex]2k \cdot 2k = 4k^2 = 2(2k^2) = 2s[/tex]
Siden s er et heltall, vet vi at 2s er et partall.
Q.E.D
Forsto du noe?

Ja det hjalp veldig tusen takk
. hmm, lærern e ikke særlig hjelpsom, jeg tror han så på meg som mer abeid da jeg kom inn i klassen for noen uker siden:S. og han raser bare igjennom ting som en gal! ;P. uff. Hver gang jeg spør han om noe, sier han bare " du er privatist du, og kan få lov til å følge undervisningen., men du har ingen flere rettigheter." hehe .. men har fått litt hjelp av en elev der , men jeg kjenner jo ingen av dem så mye ennå..
utrolig fint å høre at algebra er det er noe av det vanskeligste =) det hjelper
. tusen tusen takk for hjelp begge to=). skal prøve å sette meg ned med algebraen nå
.

utrolig fint å høre at algebra er det er noe av det vanskeligste =) det hjelper

Linda