Innlevering (Vektorer)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Realist1
Euclid
Euclid

Er det bare meg som er helt totalt blåst her?
I et trapes [tex]ABCD[/tex] er [tex]\vec{AB}=\vec a[/tex], [tex]\vec{AD}=\vec b[/tex] og [tex]\vec{DC}=\frac35 \vec a[/tex]
[...]
a) Finn [tex]\vec{AC}[/tex] [...] uttrykt ved [tex]\vec a[/tex] og [tex]\vec b[/tex].
Jeg har pløyd gjennom to hele kapitler på no time og aldri hatt et eneste problem med en vektoroppgave, men her på denne enkle begynner-oppgaven klarer jeg altså ikke å få samme svar som fasit. Jeg blir jo fristet til å anklage fasiten for feil, men så selvsikker er jeg altså ikke. :)
Fasiten sier [tex]\vec{AC} = \frac25 \vec a + \frac23 \vec b[/tex]
Vektormannen
Euler
Euler

Enten er jeg også totalt blåst, ellers har fasiten feil. Det blir jo bare b + 3/5 a vel?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Realist1
Euclid
Euclid

Var det jeg skrev også. Det var en hel haug vektorer og absoluttverdier jeg skulle finne uttrykk for, og da jeg sjekket med fasiten hadde jeg klart alle de andre, bortsett fra den første, som også burde være den enkleste. Tror ingen kan dette bedre enn deg, Vektormannen, så stoler på deg :D
espen180
Gauss
Gauss

Du kan reglene for vektoraddisjon? Hvilke vektorer må du legge sammen for å få AC-vektor?

Ut ifra det du har oppgitt av vektorverdier tror jeg fasiten er feil. :?
Vektormannen
Euler
Euler

Realist1 wrote: Tror ingen kan dette bedre enn deg, Vektormannen, så stoler på deg :D
Don't let the name fool you ..
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Realist1
Euclid
Euclid

AC er jo bare AD+DC, altså b+(3/5)a, som Vektormannen sier. Kan ikke fatte og begripe noe annet.
espen180
Gauss
Gauss

Fasiten er feil. :)
Post Reply