-2sinx-2sin2x =0

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
pjuus
Cauchy
Cauchy
Posts: 244
Joined: 14/03-2007 12:50
Location: Trondheim

Hvordan regne ut:

-2sinx - 2sin2x = 0
<3
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
mrcreosote
Guru
Guru
Posts: 1995
Joined: 10/10-2006 20:58

Kan du skrive om sin(2x)?
pjuus
Cauchy
Cauchy
Posts: 244
Joined: 14/03-2007 12:50
Location: Trondheim

sin(2x) = 2 sinx cosx ?
<3
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Jepp, bytt ut sin(2x) med det. Ser du hva du kan gjøre videre?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
pjuus
Cauchy
Cauchy
Posts: 244
Joined: 14/03-2007 12:50
Location: Trondheim

gange med (1/2sinx)

da får jeg

-0,463648 riktig?
<3
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Hm? Du setter inn 2 sin x cos x for sin(2x):

-2 sin x - 2(2 sin x cos x) = 0

-2 sin x - 4 sin x cos x = 0

Faktoriser ut -2 sin x:

-2 sin x (1 + 2 cos x) = 0

Den tar du vel?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
pjuus
Cauchy
Cauchy
Posts: 244
Joined: 14/03-2007 12:50
Location: Trondheim

Det blir vel heller:

-2 sin x (2 + 2 cos x) = 0

siden det er -4sinx og ikke -2sinx..
<3
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Nei, det første leddet er jo fortsatt -2 sin x som gir 1 når du faktoriserer. Eller skreiv du feil i den opprinnelige ligninga?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
pjuus
Cauchy
Cauchy
Posts: 244
Joined: 14/03-2007 12:50
Location: Trondheim

greit : )
nei, gjorde ikke det.. Jeg bare tenkte helt feil, har så mye å tenke på :p
<3
-----------------------------------
Matematikk 3, NTNU
Post Reply