I en klasse på 30 elever vet 18 elever svaret på et spørsmål fra læreren.
A) finn sannsynligheten for at én tilfeldig valgt elev vet svaret.
b) Fire elever velges tilfeldig. Hva er sannsnyligheten for at akkurat to vet svaret? (Skal jeg bruke hypergeometrisk sannsynlighet her? Hvordan ser fremgangsmåten ut på disse to oppgavene? Har gjort så mange forsøk men får feil svar :S
Sannsnylighet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]P=\text \frac{ant.\,gunstige}{ant.\,mulige}[/tex]I en klasse på 30 elever vet 18 elever svaret på et spørsmål fra læreren. A) finn sannsynligheten for at én tilfeldig valgt elev vet svaret.
[tex]\text JA, hypergeometrisk \,fordeling[/tex]b) Fire elever velges tilfeldig. Hva er sannsynligheten for at akkurat to vet svaret? (Skal jeg bruke hypergeometrisk sannsynlighet her? Hvordan ser fremgangsmåten ut på disse to oppgavene? Har gjort så mange forsøk men får feil svar
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Istedenfor å bruke puggete metoder vil jeg prøve å lære deg en metode som fungerer alltid. (unntatt når du driver med sannsynlighet med kontinuerlige variabler istedenfor diskrete verdier)
Du kan bruke hypergeometrisk også, men denne metoden fungerer alltid. Hypergeometrisk fordeling bygger på prinsippet om anntall gunstige delt på anntall mulige.
Hvis du bruker hypergeometrisk fordeling må du tenke på det prinsippet.
Anntall gunstige [tex]18C2*12C2 [/tex]
Anntall mulige [tex]30C4 [/tex]
[tex]P(X=2) = 18C2*12C2 /30C4 = 0.368[/tex]
Er dette en oppgave for videregående? Den kunne du ha fått på barneskolen. Den klarer du selv. Prøver meg heller på den neste oppgaven.I en klasse på 30 elever vet 18 elever svaret på et spørsmål fra læreren. A) finn sannsynligheten for at én tilfeldig valgt elev vet svaret.
Her kan du bruke trediagram som alle andre oppgaver. Sannsynligheten for å plukke ut en elev som vet svaret er [tex]18/30[/tex] og for å plukke ut en som ikke vet svaret er 12/30. Dermed skal du få to treff og to bom. Hvor mange måter kan du plukke ut to bom og to treff. Jo på [tex]4C2[/tex] måter. Du vet også at det blir en mulighet mindre når du har trukket ut en, så f.eks. å få to trff og en bom vil bli [tex](18/30)(17/29)(12/28)(11/27)[/tex], men det var [tex]4C2[/tex] måter du kunen stokke to treff og to bom, dermed [tex] P(X=2) = 4C2 (18/30)(17/29)(12/28)(11/27)= 0.368[/tex]b) Fire elever velges tilfeldig. Hva er sannsnyligheten for at akkurat to vet svaret? (Skal jeg bruke hypergeometrisk sannsynlighet her? Hvordan ser fremgangsmåten ut på disse to oppgavene? Har gjort så mange forsøk men får feil svar :S
Du kan bruke hypergeometrisk også, men denne metoden fungerer alltid. Hypergeometrisk fordeling bygger på prinsippet om anntall gunstige delt på anntall mulige.
Hvis du bruker hypergeometrisk fordeling må du tenke på det prinsippet.
Anntall gunstige [tex]18C2*12C2 [/tex]
Anntall mulige [tex]30C4 [/tex]
[tex]P(X=2) = 18C2*12C2 /30C4 = 0.368[/tex]