Sannsynlighetsregning VG1.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Saltede_mandler
Pytagoras
Pytagoras

Heisann, er ute etter hvordan man går frem for å løse disse oppgavene (vil ikke ha svar):

1. Mia driver motebutikk. Hun har ført statistikk over lang tid og funnet ut at 60% av dem som kommer innom butikken handler før de går ut. En dag kommer 3 personer inn. Finn sannsynligheten for at

A) Alle 3 handler
B) Ingen av dem handler
C) Minst èn av dem handler

Takk for eventuelle svar :-)
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

K: Personen handler
I: Personen handler ikke
P(K) = 0,6
P(I) = 0,4

A) En kombinasjon. KKK
B) En kombinasjon. III
C) Den totale sannsynligheten er 1. Minst 1 person som kjøper er det samme som alle tilfellene bortsett fra III.
espen180
Gauss
Gauss

Hint: Uavhengige hendelser, evt. komplementærhendelser.
Saltede_mandler
Pytagoras
Pytagoras

Gommle: Du hadde ikke giddet å forklare litt nærmere?

Ta oppg. A) f.eks. En kombinasjon, blir det da 60%?

Espen: Jeg skjønner at du er litt mer viderekommen enn meg, så jeg forstod dessverre ikke noe av de formlene der :)
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

KKK: Tre personer går inn i en butikk. Alle kjøper noe.
Sannsynligheten er da P(KKK) = P(K)*P(K)*P(K)

Med en kombinasjon mener jeg da f.eks:
Hva er sannsynligheten for at to av tre personer som går inn i butikken kjøper noe? Da har du tre kombinasjoner: KKI, KIK eller IKK. Sannsynligheten er P(KKI)+P(KIK)+P(IKK) = P(K)*P(K)*P(I)*3. Hendelsene er uavhengige, så P(KKI) = P(IKK), slik at jeg kan gange med 3.

På C bruker du at Minst en = 1-P(III).
espen180
Gauss
Gauss

Les her: http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=407

For uavhengige hendelser gjelder også:

[tex]P(A\cap B)=P(A)\cdot P(B) \\ P(A\cup B)=P(A)+P(B)[/tex]

Komplementærhendelser:

[tex]P(ikke\,A)=1-P(A)[/tex]
Saltede_mandler
Pytagoras
Pytagoras

ROAR! :P Jeg skjønner det fortsatt ikke, kan dere regne ut oppgavene, da forstår jeg det sikkert. Skjønner det bare ikke, får til de andre oppgavene, men IKKE den. Irriterende.
Realist1
Euclid
Euclid

Saltede_mandler wrote:Heisann, er ute etter hvordan man går frem for å løse disse oppgavene (vil ikke ha svar):

1. Mia driver motebutikk. Hun har ført statistikk over lang tid og funnet ut at 60% av dem som kommer innom butikken handler før de går ut. En dag kommer 3 personer inn. Finn sannsynligheten for at

A) Alle 3 handler
B) Ingen av dem handler
C) Minst èn av dem handler

Takk for eventuelle svar :-)
Heisann, ja.
Sannsynligheten for at en kunde handler, er 0,6. Sannsynligheten for at han ikke handler er da 0,4.

Sannsynligheten for at alle tre handler er: 0,6 * 0,6 * 0,6
Sannsynligheten for at ingen handler er derfor 0,4 * 0,4 * 0,4
Sannsynligheten for at minst 1 handler, er: 1-(0,4*0,4*0,4)

Vil du virkelig forstå dette, anbefaler jeg deg å lese i boka eller spørre læreren.
Saltede_mandler
Pytagoras
Pytagoras

Se der ja, nå skjønte jeg det faktisk. Jeg er sånn at jeg må se hele utregningen for å forstå det, men takket være dere har jeg lært det eneste jeg ikke kunne i dette kapittelet :) Takk!
espen180
Gauss
Gauss

Saltede_mandler wrote:ROAR! :P Jeg skjønner det fortsatt ikke, kan dere regne ut oppgavene, da forstår jeg det sikkert. Skjønner det bare ikke, får til de andre oppgavene, men IKKE den. Irriterende.
Jeg håper du skjønner at formålet med denne siden ikke er at vi skal gjøre leksene dine for deg, men heller hjelpe deg med å få innsikt og forståelse i matematikkfaget. Du må gjerne legge ut leksene dine, men ikke forvent at noen automatisk regner ut oppgavene for deg. Du vil derimot omtrent alltid få hint og veiledere som hjelper deg på vei.

Se på det forrige innlegget mitt. Hvordan tolker du den første formelen jeg nevner? Hvordan vil du sette opp den formelen for tre hendelser istedet for to? Hvordan kan du koble dette til oppgaven du sliter med?
Saltede_mandler
Pytagoras
Pytagoras

Espen180: Hvis jeg skal komme med et seriøst og ærlig svar må det bli: Jeg har aldri sett de tegnene i hele mitt liv, jeg vet ikke hva noen av dem betyr. :?
espen180
Gauss
Gauss

Du har sannsynlighet på vgs men har ikke lært standart sannsynlighetsnotasjon?

[tex]P(A)[/tex] er sannsynligheten for at A inntreffer
[tex]P(A\cap B)[/tex] er sannsynligheten for at både A og B inntreffer
[tex]P(A\cup B)[/tex] er sannsynligheten for at A og/eller B inntreffer
[tex]P(A|B)[/tex] er sannsnyligheten for at A intreffer når B allerede har inntruffet.

Den "fundamentale sannsynlighetssetningen" er [tex]P(A)=\frac{\text{Antall gunstige utfall}}{\text{Antall mulige utfall}}[/tex]

A og B står for vilkårlige hendelser. Disse defineres i hver enkelt oppgave.

Skjønner du?
Post Reply