Som sagt er det nå 1P og 1T på VG1, som tilsvarer henholdsvis 1Y og 1X, sånn cirka.
På VG2 kan man velge mellom mange fag. 2P og 2T er oppfølgerfagene til 1T og 1P, for dem som avslutter matten i andre klasse. For de som vil fortsette, er det R1 og S1, henholdsvis 2MX og 2MZ, sånn cirka. I tillegg kan man velge X, som er et mattefag for spesielt interesserte, der man lærer mitt mindre nyttige og litt mer abstrakte former for matte, som kongruenser, koder, komplekse/imaginære tall, videre sannsynlighet, primtall, matematikkhistorie, osv.
På VG3 er det R2 og S2 som gjelder, altså oppfølgingsfagene til R1 og S1. Disse tilsvarer henholdsvis 3MX og 3MZ, sånn cirka.
De fleste studieretninger utenfor studiespesialisering (f.eks. bygg og anlegg, kjemi og prosess, helse og sosial, restaurant og matfag, service og samferdsel, media og kommunikasjon, teknisk og industriell produksjon og evt flere), har sine egne typer matte i dag. Selv om det er samme pensum i de fleste sidemattefagene, tror jeg de fleste retningene har sin egen mattebok, hvertfall fra Cappelen. Om jeg ikke husker feil kan du klikke deg inn på
http://www.sinus.cappelen.no og deretter klikke på de passende bøkene, hvor du kan lese mer om pensum.