Jeg har sitti å jobba med vektorer i hele dag, men plutselig sa det stopp...! Tror egentlig jeg kan dette her, men har ingen anelse om hva jeg skal gjøre, noen som kan hjelpe meg?
Jeg klarer ikke å lage sånne vektor piler over bokstavene men det er ihvertfall u og v vektorer. Oppgaven er som følger:
u og v er to ikke-paralelle vektorer. Bestem k og m slik at:
u-(k+1)v=2kv+u
Noen som kan hjelpe meg å vise utregningen på dette?
Vektor oppgave - noen som kan hjelpe meg?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
De to vektorsummene er kun like når koeffisientene (tallene) foran [tex]\vec{u}[/tex] og [tex]\vec{v}[/tex] er like. Se på [tex]\vec{v}[/tex], kan du sette opp en ligning her?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Hm, synes fortsatt det er vanskelig jeg... Kikket på fasiten isted og vet at svaret skal være -1/3, og når jeg vet det så ser jeg jo at det stemmer. Så du det med en gang? Hvordan tenkte du for å komme deg frem til svaret? 
Sliter ofte med det der at jeg ikke aner hvordan jeg skal gjøre en oppgave, så ser jeg på fasiten og først da skjønner jeg hva jeg skal gjøre. Passe håpløst når det kommer til eksamen...
Ok, takk!

Sliter ofte med det der at jeg ikke aner hvordan jeg skal gjøre en oppgave, så ser jeg på fasiten og først da skjønner jeg hva jeg skal gjøre. Passe håpløst når det kommer til eksamen...

Ok, takk!

-
- Euler
Når jeg sier at de skal være så overfører du det til matematisk språk ved å sette opp en likning. Likninger har du vel lært å løse?
-(k+1) = 2k
3k = -1
k = -1/3
-(k+1) = 2k
3k = -1
k = -1/3
Elektronikk @ NTNU | nesizer