Satt med en oppgave i går:
f(x) = a * b^x
f går gjennom punktene (-5, 2,5) og (7, 4,8)
"Ok" tenkte jeg, "mao så er
f(-5) = 7
f(2) = 4
f(4) = 8"
Men etter å ha regnet ferdig og fått helt feil svar så går det jo opp for meg at det skal være
f(-5) = 7
f(2,5) = 4,8
....
Hvilken brødgjøk (eller gjeng brødgjøker) er det som har bestemt at her i landet så bruker vi komma (,) både til å separere lister med tall, og til å vise hvor desimalene begynner? Jeg kunne tenkt meg noen ord med han/hun/dem.
I protest mot dette vil jeg herved ALLTID bruke punktum som desimalseparator, og når jeg blir konge så skal jeg innføre fengselstraff for alle som gjør det annerledes.
k
desimalnotasjon
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Helt enig med deg. Før brukte jeg punktum som kommaseparator, men så ble jeg redd for at det ville straffe seg på eksamen, derfor satte jeg igang en storstilt avvenningsprosess.
Det ble naturligvis svært tungt i begynnelsen, og jeg kjente lengselen etter å sette punktum fremfor komma rive og slite i meg. Det ble heller ikke bedre av at jeg tok til kalkulatoren, og så hvordan de elegant hadde plassert den yndige lille prikken der.
Jeg har gravd rundt på nettet etter den ansvarlige, ja, til og med spurt NTNUere, men har ei fått noe forklaring. Det er en merkelig verden av standarder vi lever i, og at ingen vet hvorfor, skremmer meg.
Det ble naturligvis svært tungt i begynnelsen, og jeg kjente lengselen etter å sette punktum fremfor komma rive og slite i meg. Det ble heller ikke bedre av at jeg tok til kalkulatoren, og så hvordan de elegant hadde plassert den yndige lille prikken der.
Jeg har gravd rundt på nettet etter den ansvarlige, ja, til og med spurt NTNUere, men har ei fått noe forklaring. Det er en merkelig verden av standarder vi lever i, og at ingen vet hvorfor, skremmer meg.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
-
- Grothendieck
Kunne ikke vært mer enig, det kan være ganske forvirrende til tider!
-
- Riemann
- Sted: Trondheim
Burde brukt brøker
Men ser jo også at det er mellomrom mellom komma og 2,5 da?

Men ser jo også at det er mellomrom mellom komma og 2,5 da?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Euler
- Kontakt:
Jeg forstår problemet generelt, men eksempelet ditt er vel ikke så bra kenewbie. Hvorfor var det første du tenkte at f(-5) = 7, f(2) = 4 og f(4) = 8? Når du har en funksjon av én variabel så vet du jo at denne, for hver x-verdi, tilordner én og bare én y-verdi. Punktene kan altså bare ha to koordinater: et med argumentverdien (x) og et med funksjonsverdien f(x).
Rekner forresten med du skreiv feil når du sier det gikk opp for deg at f(-5) = 7 og f(2,5) = 4,8. f(-5) er vel strengt tatt 2,5 og f(7) er vel 4,8.
Rekner forresten med du skreiv feil når du sier det gikk opp for deg at f(-5) = 7 og f(2,5) = 4,8. f(-5) er vel strengt tatt 2,5 og f(7) er vel 4,8.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Se her, er jo ingen tvil om hva som ser mest ryddig ut.
[tex]O(2,52 ,\, 3,21 ,\, 5,92)[/tex]
VS
[tex]O(2.52 ,\, 3.21 ,\, 5.92)[/tex]
Vil også nevne intervallnotasjon. I norske bøker er dette intervallet fra og med 1 til og med 5
[tex]x\in [1, 5][/tex]
mens dette er fra og med 1 til 5
[tex]x\in [1, 5\rangle[/tex]
Gå inn på et internasjonalt forum og skriv
[tex]x\in \langle 1, 5\rangle[/tex]
så vil de tro du mener det vi kaller
[tex]x\in [1, 5][/tex]
for resten av verden bruker visst
[tex]x\in (1, 5)[/tex]
i stedenfor.
[tex]O(2,52 ,\, 3,21 ,\, 5,92)[/tex]
VS
[tex]O(2.52 ,\, 3.21 ,\, 5.92)[/tex]
Vil også nevne intervallnotasjon. I norske bøker er dette intervallet fra og med 1 til og med 5
[tex]x\in [1, 5][/tex]
mens dette er fra og med 1 til 5
[tex]x\in [1, 5\rangle[/tex]
Gå inn på et internasjonalt forum og skriv
[tex]x\in \langle 1, 5\rangle[/tex]
så vil de tro du mener det vi kaller
[tex]x\in [1, 5][/tex]
for resten av verden bruker visst
[tex]x\in (1, 5)[/tex]
i stedenfor.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
-
- Euler
- Kontakt:
Såklart ser det mest ryddig ut med punktum, er vel ingen som er uenige i det håper jeg? Min lærer bruker punktum når han skriver punkt, intervaller, vektorer osv. med desimaltall, så jeg antar at man har "lov" til å skrive det slik man selv ønsker? Det viktigste er vel at man får fram det man mener.
Angående intervallnotasjonen har jeg aldri forstått vitsen med å bruke de sære skråparentesene eller de sære pilene i stedet for uendeligtegn.
Angående intervallnotasjonen har jeg aldri forstått vitsen med å bruke de sære skråparentesene eller de sære pilene i stedet for uendeligtegn.
Elektronikk @ NTNU | nesizer