Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei, på den siste oppgaven så lurer jeg da på om akselrasjonen er forskjellig fra de tre oppgavene a, b og c. Siden her så virker kun bremsekraften i det flyet lander. Og massen er nå 25 tonn. Jeg får av en eller annen merkelig grunn feil i svar (24500N). Er det noen her som kan hjelpe meg med oppgave d)?
Jeg gjorde det på samme måte som deg, men ifølge fasiten så er svaret 10kn. I oppgaven står det jo at massen er 25kg ved landing. Startfarten er 60m/s og sluttfarten 0m/s, mener jeg siden idet flyet lander så skal jo kun bremsekraften virke, og stopper dermed til slutt.
Gommle. Jeg fikk en akselrasjon på -0.818m/s^2. Men vet du årsaken til hvorfor vi endret fortegnet på akselrasjonen(positiv) slik at svaret vi får er 10450N istedenfor -30450N? Må jeg forandre på fortegnet til strekningen siden vi definerte positiv retningen til venstre mot bremsekraften og friksjonskraften?