amplitude

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
elli
Cauchy
Cauchy

Hei. Jeg lurte på noe angående amplitude.
Jeg forstår ikke hvordan jeg skal finne funksjonsuttrykket til en graf når jeg har en oppgave der grafen er tegnet inn i koordinatsystemet.
Ganske frustrerende fordi jeg tar hele tiden feil, jeg skriver positiv amplitude når den er negativ -og motsatt.
Oppgave 3.22c i linken jeg legger ved er et typisk eksempel der jeg tar feil. Her er jo amplituden positiv i frunksjonsuttrykket, men likvel er det et bunnpunkt rett etter y-aksen. Er ikke det motstridene :? . Ganske forvirra her no, får jeg mangler tydeligvis noe grunnleggende her..
Takk for alle svar!!

http://sinusr2.cappelen.no/binfil/downl ... ?did=35774
ettam
Guru
Guru

Den enkleste metoden å finne amplituden er å dividere avstanden mellom topp og bunn med 2.

En amplitude er alltid positiv.
elli
Cauchy
Cauchy

Men det er jo et bunnpunkt rett til høyre for y-aksen, ser det ut til. Burde ikke da det vært et minustegn foran [symbol:rot] 3?
Fordi amplituden kan jo være negativ i funksjonsuttrykket,selvom -a=|-a|=a. Eller er jeg på villspor?
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet

Amplituden er maks utslag, både nedover og oppover, så den er alltid positiv.
mepe
Ramanujan
Ramanujan

Hvis du ser i formelsamlingen hvordan Amplituden kan regnes ut, kan du se at den aldrig kan bli negativ

[tex]A=\sqrt{a^2+b^2}[/tex]..

Tenk på A som en lengde ... en lengde fra likevektslinjen til topp og bunn...(og en lengde kan aldrig være negativ!)
Post Reply