Fysikkoppgave1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lodve
Hilbert
Hilbert

Image
Image
Image
Image

Hei, trenger virkelig en her med fysikk kunnskaper til å hjelpe meg med å løse den. Trenger å få gjort oppgaven i dag ettersom jeg har fysikkprøve i morgen.
daofeishi
Tyrann
Tyrann

a) Hvilket arbeid gjorde personen på kassen? W = Fs
b) Hva var forandringen i bevegelsesmengde (impuls)? I = Ft (Husk å ta med gravitasjonskraften i beregningene)
(稻飞虱)
For en fri matematikk! The Declaration of Linear Independence
lodve
Hilbert
Hilbert

Personen gjør en kraft på legemet ved å løfte den. Men kan du løse dem for meg og samtidig forklare hva du har gjort? Det haster virkelig:P!
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Du lærer mer ved å løse selv. Hva ved du om forholdet mellom initiell kinetisk energi/potensiell energi, kinetisk energi/potensiell energi etterpå og arbeidet gjort? Sett opp en relasjon.
(稻飞虱)
lodve
Hilbert
Hilbert

daofeishi wrote:Du lærer mer ved å løse selv. Hva ved du om forholdet mellom initiell kinetisk energi/potensiell energi, kinetisk energi/potensiell energi etterpå og arbeidet gjort? Sett opp en relasjon.
"Intiell kinetisk energi/potensiell energi"? Hva i huleste er det? Har ikke hatt om kinetisk/potensiell energi bare så det er sagt. Du har rett i at man lærer mer av å løse den selv. Får vel bare prøve meg på den igjen.
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Hvis du ikke har hatt om energi (noe som virker veldig merkelig - konseptet følger direkte fra newtons lover), finn ut hvilken gjennomsnittsakselerasjon kassen hadde over distansen. Derifra kan du finne kraften. (Husk også her at gravitasjonskraften spiller inn)

Energibetraktning: [tex]E_1 + U_1 + W = E_2 + U_2[/tex]
For konstant akselerasjon: [tex]2as = v_2^2-v_1^2[/tex]
(稻飞虱)
lodve
Hilbert
Hilbert

Klarte oppgaven. Takk for hjelpen.
Post Reply