Integral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Eple
Pytagoras
Pytagoras

Trenger en enkel løsning på dette integralet:

[tex] I= \int _{-r}^{r} y^2\cdot\sqrt{r^2-y^2}dy[/tex]

PS! har ikke lært om trigonometrisk substitusjon, så hvis det er veien å gå så er litt forklaring på sin plass, hehe.
Charlatan
Guru
Guru

Sett u=x^2, så skal du få et integral som kan løses med trigonometrisk substitusjon.

Jeg foreslår du leser denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_substitution før du går videre med det.
espen180
Gauss
Gauss
Sted: Trondheim

Jarle10 skrev:Sett u=x^2, så skal du få et integral som kan løses med trigonometrisk substitusjon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_substitution før du går videre med det.
Du mener u=y^2?

(pirk da men)
Charlatan
Guru
Guru

espen180 skrev:
Jarle10 skrev:Sett u=x^2, så skal du få et integral som kan løses med trigonometrisk substitusjon.

Du mener u=y^2?

(pirk da men)
ja
Eple
Pytagoras
Pytagoras

Takker, det løste seg nå!
Charlatan
Guru
Guru

Men pass på svaret, det du har fått er ikke riktig for alle x.

Vil du skrive inn svaret du har fått?
Eple
Pytagoras
Pytagoras

Jarle10 skrev:Men pass på svaret, det du har fått er ikke riktig for alle x.

Vil du skrive inn svaret du har fått?
Setter [tex] y=r\cdot sin\theta[/tex]

Det gir at:
[tex] \frac{dy}{d\theta}=r\cdot cos\theta \rightarrow dy=r\cdot cos\theta d\theta[/tex]

Nye grenser blir:
Nedre: [tex] \theta=arcsin\frac{-r}{r}=\frac{-\pi}{2}[/tex]
Øvre: [tex] \theta=arcsin\frac{r}{r}=\frac{\pi}{2}[/tex]

Dette gir følgende integral:

[tex] \int _{\frac{-\pi}{2}}^{\frac{\pi}{2}} r^2 sin^2\theta\cdot\sqrt{r^2-r^2 sin^2\theta}\cdot r cos\theta d\theta[/tex]

Forenkler dette litt:
[tex]r^4 \int _{\frac{-\pi}{2}}^{\frac{\pi}{2}} sin^2\theta\cdot\sqrt{1- sin^2\theta}\cdot cos\theta d\theta=r^4 \int _{\frac{-\pi}{2}}^{\frac{\pi}{2}} sin^2\theta\cdot\sqrt{cos^2\theta}\cdot cos\theta d\theta=r^4 \int _{\frac{-\pi}{2}}^{\frac{\pi}{2}} sin^2\theta\cdot cos^2\theta d\theta[/tex]
Dette integralet står i boka og løsningen er:
[tex] r^4\cdot[\frac{\theta}{8}-\frac{sin 4\theta}{32}]_{\frac{-\pi}{2}}^{\frac{\pi}{2}}[/tex]

Beregner dette og får:
[tex] I=\frac{\pi r^4}{8}[/tex]
Charlatan
Guru
Guru

Fint.
Jeg kom forresten over en rar ting med dette integralet da jeg fant den antideriverte:

[tex]\int x^2 \sqrt{1-x^2} \rm{d}x = \frac{2(2x^3-x)\sqrt{1-x^2}+\arcsin(2x^2-1)}{16}+C[/tex]

Hvis man nå prøver å ta fra grensene x=-1 til x=1, får man at arealet er lik 0, som åpenbart er galt. Dette er rart i seg selv, men denne antideriverte gjelder tydeligvis for positive grenser. For negative grenser blir den antideriverte slik: (som jeg ikke er sikker på, men det ser slik ut ved eksperimentering på kalkulatoren, og gir mening med tanke på symmetrien til grafen til integranden om y-aksen)

[tex]\frac{2(2x^3-x)\sqrt{1-x^2}-\arcsin(2x^2-1)}{16}+C[/tex]

(Denne gjelder med kalkulatorens output av funksjonen [tex]\arcsin x[/tex]
([tex]-\frac{\pi}{2} \leq \arcsin(x) \leq \frac{\pi}{2}[/tex])
Er det noen som har en forklaring på dette?
mrcreosote
Guru
Guru

Trur du har integrert feil i utgangspunktet.
Charlatan
Guru
Guru

mrcreosote skrev:Trur du har integrert feil i utgangspunktet.
Det kan jeg ikke tro. Har tenkt en del på dette og har integrert flere ganger og derivert flere ganger. Dessuten ser det ut til å stemme veldig fint på kalkulatoren. Hvis man hadde satt [tex]\arcsin(2x^2-1)[/tex] til å gi output [tex]\pi-\arcsin(2x^2-1)[/tex] for negative x (som er begge (hva skal jeg si?) "gyldige" verdier) så hadde det vært riktig for negative grenser og.

Den første antideriverte jeg skrev har forresten et bruddpunkt i x=0.

Denne funksjonen
[tex]f(x) = \frac{2(2x^3-x)\sqrt{1-x^2}+\arcsin(2x^2-1)}{16} +C \ , \ x \geq 0 \\ \ \ \ \ \ \ \frac{2(2x^3-x)\sqrt{1-x^2}-\arcsin(2x^2-1)}{16} \ , \ x < 0[/tex]

...har det derimot ikke ved riktig valgt konstant C slik at den er kontinuerlig (som er [tex]-\frac{\pi}{16}[/tex] hvis jeg husker rett)
mrcreosote
Guru
Guru

Feilen din ligger som sagt i at du har integrert feil. Hvis du erstatter f(x)=arcsin(2x^2-1) med g(x)=2arcsin(x), stemmer det. Forskjellen er at den deriverte av f(x) er [tex]\frac{2\operatorname{sign}(x)}{\sqrt{1-x^2}}[/tex] mens den deriverte av g(x) er [tex]\frac2{\sqrt{1-x^2}}[/tex].
Charlatan
Guru
Guru

Hm, ok skal sjekke det.
Svar