Hei!
Driver på med sannsynlighetsregning nå, og har kommet til et stykke jeg står fast på:
Vi kaster to terninger og lar X være tallet på seksere og Y summen av øynene.
a) Finn sannsynlighetsfordelingen for X.
b) Finn sannsynlighetsfordelingen til Y.
Jeg har fått til oppgave a), men på b) begynner jeg å stusse. Skal jeg bruke en binomisk modell her og? Hjelp..
MVH Håvard
Sannsynlighetsfordeling
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
vet ikke om noe binomisk,men prøv en komisk!haavardh skrev:Hei!
Driver på med sannsynlighetsregning nå, og har kommet til et stykke jeg står fast på:
Vi kaster to terninger og lar X være tallet på seksere og Y summen av øynene.
a) Finn sannsynlighetsfordelingen for X.
b) Finn sannsynlighetsfordelingen til Y.
Jeg har fått til oppgave a), men på b) begynner jeg å stusse. Skal jeg bruke en binomisk modell her og? Hjelp..
MVH Håvard

-
- Sjef
- Sted: Sarpsborg
Ja, en komisk fordeling er nok tingen
Fra spøk til alvor, jeg må tilstå at jeg er usikker på denne, lenge siden jeg var borti dette, men jeg tenker som så: Hva kan y være? Jo vi kan få to enere, så kan vi få to seksere og så kan vi få en del i mellom. Da blir det etter mine begreper slik:
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 : Y
1 2 3 4 5 6 5 4 3 2 1 : Fordeling
Hjalp det noe særlig?
Det er sikkert glupinger der ute som har bedre peiling på dette enn meg, "Abel" foreksempel?
Kom igjen
MVH
Kenneth Marthinsen

Fra spøk til alvor, jeg må tilstå at jeg er usikker på denne, lenge siden jeg var borti dette, men jeg tenker som så: Hva kan y være? Jo vi kan få to enere, så kan vi få to seksere og så kan vi få en del i mellom. Da blir det etter mine begreper slik:
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 : Y
1 2 3 4 5 6 5 4 3 2 1 : Fordeling
Hjalp det noe særlig?
Det er sikkert glupinger der ute som har bedre peiling på dette enn meg, "Abel" foreksempel?
Kom igjen

MVH
Kenneth Marthinsen
Takker for "gluping" ja
... Sjekk denne sida.. Den er fin.. http://ugle.svf.uib.no/svfweb1/filer/328.pdf 

-
- Sjef
- Sted: Sarpsborg
Ja, den er fin! Personlig var det godt å se at jeg ikke var så langt ute på viddene...
KM
KM