annengradspolynom i inhomogen differenslikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
daniero
Pytagoras
Pytagoras

Hei,

Jeg har en andre ordens inhomogen differenslikning hvor høyre side av likhetstegnet er [tex]n^2+1[/tex] , og jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre når jeg skal finne den spesielle/partikulære løsningen [tex]x^s_n[/tex].

Jeg vet følgende...
- Hvis høyresiden av likningen var en konstant, kunne jeg prøvd/gjettet på at svaret i likningen var [tex]a[/tex] , og regnet videre.

- I f.eks. likningen [tex]x_{n+2} + 5x_{n+1} + 6x_n = n +2[/tex] kan jeg gjette på at [tex]x^s_n[/tex] er på formen [tex]an + b[/tex] ("karakteristisk polynom"), og sette inn dette og få:

[tex]x_{n+2} + 5x_{n+1} + 6x_n = a(n+2)+b + 5(a(n+1)+b) + 6(an+b)[/tex]

Deretter kan jeg regne ut dette videre og finne ut verdien av a og b.

...men jeg lurer på
hvordan blir det karakteristiske polynomet når høyresiden av likningen er [tex]n^2+1[/tex] ?

[tex]an^2+b[/tex] ?

hvordan setter jeg i så fall det inn i resten av likningen?

[tex]a(n^2+1) + b[/tex] osv..?

[tex]a(n+1)^2[/tex] osv..?

Hadde satt voldsomt pris på all hjelp :D
fish
von Neumann
von Neumann

Du må ha med alle lavereordens ledd også, slik at en partikulærløsning tar formen
[tex]x_n=an^2+bn+c[/tex]

Da vil man for eksempel ha

[tex]x_{n+1}=a(n+1)^2+b(n+1)+c[/tex]
daniero
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk, det hjalp en god del. Men jeg innså ganske fort at jeg fortsatt er litt på viddene... det er så mange ett-tall og to-tall her at jeg er litt usikker på hvilke som skal hvor.

Her er hele stykket:

[tex]x_{n+1}-\frac{3}{2}x_n+x_{n-1}=n^2+1[/tex] , [tex]n \geq1[/tex]

Jeg har gjort om dette til stykket nedenfor, uten at jeg egentlig vet om det er lov, og om det har noe særlig for seg:

[tex]x_{n+2}-\frac{3}{2}x_{n+1}+x_n=n^2+1[/tex] (*)

Og så er det dette karakteristiske polynomet da.
fish wrote:en partikulærløsning tar formen
[tex]x_n=an^2+bn+c[/tex]
Blir dette riktig?

(*) = [tex]a(n+2)^2+b(n+2)+c-\frac{3}{2}(a(n+1)^2+b(n+1)+c)+a(n)^2+b(n)+c[/tex]
sveioen
Cayley
Cayley

MAT1001 comrade :lol:! Hvis det er noen trøst; jeg har gjort akkurat det samme. Håper bare det er riktig. Alt ser jo fint og greit ut.. Får fine tall i rekken og, så..
daniero
Pytagoras
Pytagoras

:wink:

godt å høre. Fikk det omsider til jeg også, og alt ser ut til å stemme som bare det. Nå sitter jeg fast på oppg 2a, og det er 11 timer til leveringsfrist. skulle ønske jeg hadde fått med meg litt flere forelesniger nå ja...
Post Reply