integral av sin(x) * (e^x)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
hei, blanner meg litt i tråden!! - for prøvte at regne den, men klarte det ikke!!
Er der en av dere der kunne tenke dere at vise hvordan den skal løses!! sliter litt med at se hvordan man klarer at gjøre det med delvis integrasjon!
[tex]SinX \cdot e^x[/tex]
[tex]u^,= e^x[/tex] [tex]u= e^x[/tex]
[tex]v= SinX[/tex] [tex]v^, = CosX[/tex]
[tex]Sinx \cdot e^x[/tex] - [symbol:integral] [tex] e^x \cdot CosX[/tex]
men ser ikke rigtig noen forenkling i uttrykket !! - og delvis integrerer jeg den flere gange, blir det jo bare at jeg bytter på cos og sin !! - hva er det jeg ikke ser her?
Er der en av dere der kunne tenke dere at vise hvordan den skal løses!! sliter litt med at se hvordan man klarer at gjøre det med delvis integrasjon!
[tex]SinX \cdot e^x[/tex]
[tex]u^,= e^x[/tex] [tex]u= e^x[/tex]
[tex]v= SinX[/tex] [tex]v^, = CosX[/tex]
[tex]Sinx \cdot e^x[/tex] - [symbol:integral] [tex] e^x \cdot CosX[/tex]
men ser ikke rigtig noen forenkling i uttrykket !! - og delvis integrerer jeg den flere gange, blir det jo bare at jeg bytter på cos og sin !! - hva er det jeg ikke ser her?
nu ser jeg det !!! takk for det:
[symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx[/tex]
[tex]u^, = sinx [/tex]
[tex]u= -cosx[/tex]
[tex]v= e^x[/tex]
[tex]v^, = e^x[/tex]
[tex]-cosx \cdot e^x[/tex] + [symbol:integral] [tex]Cosx \cdot e^x dx[/tex]
[tex]u^, = cosx [/tex]
[tex]u= sinx[/tex]
[tex]v= e^x[/tex]
[tex]v^, = e^x[/tex]
[tex]-cosx \cdot e^x+(sinx \cdot e^x) - [/tex] [symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx[/tex]
det er står etter intergraltegnet er det samme som hele uttrykket er lik (da det var det vi startede med!)
så
[symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx [/tex]=[tex]-cosx \cdot e^x+(sinx \cdot e^x) - [/tex] [symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx[/tex]
[tex]2[/tex] [symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx [/tex]=[tex]-cosx \cdot e^x+(sinx \cdot e^x)[/tex]
[symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx [/tex]=[tex]\frac{1}{2} e^x(-cosx+sinx)[/tex]
den var litt frekk! - takk for hjelpen
[symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx[/tex]
[tex]u^, = sinx [/tex]
[tex]u= -cosx[/tex]
[tex]v= e^x[/tex]
[tex]v^, = e^x[/tex]
[tex]-cosx \cdot e^x[/tex] + [symbol:integral] [tex]Cosx \cdot e^x dx[/tex]
[tex]u^, = cosx [/tex]
[tex]u= sinx[/tex]
[tex]v= e^x[/tex]
[tex]v^, = e^x[/tex]
[tex]-cosx \cdot e^x+(sinx \cdot e^x) - [/tex] [symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx[/tex]
det er står etter intergraltegnet er det samme som hele uttrykket er lik (da det var det vi startede med!)
så
[symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx [/tex]=[tex]-cosx \cdot e^x+(sinx \cdot e^x) - [/tex] [symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx[/tex]
[tex]2[/tex] [symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx [/tex]=[tex]-cosx \cdot e^x+(sinx \cdot e^x)[/tex]
[symbol:integral] [tex]sinx \cdot e^x dx [/tex]=[tex]\frac{1}{2} e^x(-cosx+sinx)[/tex]
den var litt frekk! - takk for hjelpen