Matriser og egenvektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
jaujau
Pytagoras
Pytagoras

Hei lurer på en oppgave her der jeg tror det ligger et eller annet triks for å kunne se/finne ut svaret ettersom man får veldig lite poeng i forhold til en annen oppgave som nesten er ganske lik men kortere og enklere.

har en matrise 3x3:
1 2 -1
3 1 -2
1 0 1

så er det 5 svar alternativer og den ene er vektoren:
1
1
1
som er den riktige. Denne finner jeg ved å regne ut egenverdiene og så se at den ene har egenverdi 2 (de andre egenverdiene var ikke hele tall (brukte kalkulator)). Jeg regnet da likningssystemet og fant ut at x=y=z. Dermed så passer egenvektoren som er svaret.

Men i oppgaven før denne der man får 3 poeng så skal man bare finne ut hvilken som er egenvektoren til en 2x2 matrise (har svaralternativer). Den er jo mye enklere å regne ut i forhold til denne som man får 2 poeng for. og i tillegg så skal vi egentlig ikke kunne regne ut 3. grads polynomer siden vi egentlig ikke skal kunne 3.grads polynom formelen. Så her må det være et eller annet triks...

Så er det noen annen måte å kunne se hva som er det rette svaret uten å måtte regne sånn som jeg har gjort på det?
fish
von Neumann
von Neumann

Hvis du kjenner kandidatene til egenvektorer, trenger du ikke gå veien om egenverdiene. Det er bare å sjekke (for de ulike kandidatene) om [tex]A\vec x=\lambda \vec x[/tex] for en eller annen egenverdi.
Post Reply