Trenger hjelp med denne:
En kloss med massen m = 0,20 kg kan gli på et horisontalt underlag. Det er friksjon mellom klossen og underlaget.
Ei uelastisk fjær er festet til klossen. Den andre enden av snora er festet til ei elastisk skruefjær som har stivheten k = 17 N/m. Skruefjæra er igjen festet til veggen. Klossen trekkes i retning ut fra veggen slik at skruefjæra blir forlenget 0,10 m fra likevektstillingen. Så slipper vi klossen, som uten å vri seg glir 0,175 m før den stopper. Klossen kommer ikke nær skruefjæra, og snora er ikke stram når klossen stopper.
a) Hvor stor er friksjonen mellom klossen og underlaget når vi regner med at den holder seg konstant?
På a) har jeg prøvd meg frem med både F=kx og E=kx^2, men får det ikke til å stemme. Fasiten sier 0,49 N.
Fant ingen andre steder jeg kunne spørre, og jeg vet det er mange smarte folk her, så jeg håper på svar:)
Fysikk-spørsmål
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
www.realisten.comlimeiste wrote:Fant ingen andre steder jeg kunne spørre
Fysikk 1 er (nesten) det samme som 2FY, ja.
2FY er en fortsettelse for 1FY, i 1FY lærer du å se på enkle bevegelser og situasjoner, mens i 2FY blir situasjonene mer kompliserte, vi får inn f.eks krumlinjet bevegelse, inteegrasjon osvlodve wrote:er 2fy det samme som fysikk 1? Siden har boka fysikk1 med navnet"rom stoff tid boka"

fiasco
-
- Euler
Før het det vel 2FY og 3FY, i dag heter fagene Fysikk 1 og Fysikk 2.
edit: for å hjelpe trådstarter: hvis vi hadde sluppet klossen og det ikke var noen friksjon, ville klossen bare ha fortsatt i det uendelige. Friksjonen må altså gjøre et ("negativt") arbeid over strekningen s = 0,175m. Hvis du kan finne dette arbeidet er du så og si i mål.
edit: for å hjelpe trådstarter: hvis vi hadde sluppet klossen og det ikke var noen friksjon, ville klossen bare ha fortsatt i det uendelige. Friksjonen må altså gjøre et ("negativt") arbeid over strekningen s = 0,175m. Hvis du kan finne dette arbeidet er du så og si i mål.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Å jaVektormannen wrote:Før het det vel 2FY og 3FY, i dag heter fagene Fysikk 1 og Fysikk 2.

Beklager offtopicen her

fiasco