Må man sette prøve på svaret dersom man i en irrasjonell likning bare får et svar? (Kan dette svaret være falskt?)
Hvis ja, noen eksempler?
Takk for alle svar!!
Irrasjonale likninger
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Om ligningene er rasjonale eller ikke har vel fint lite å si? (Går ut ifra at du snakker om irrasjonale tall)
Ok. Da må man sette prøve, fordi man av og til "finner opp" løsninger i kvadreringen.
Ja, det er denne typen ligninger jeg snakker om.2357 skrev:Tipper Dionaysis mener likninger av som [tex]\sqrt{4x+9}-2=x[/tex]. (likninger der den ukente står under et rottegn)
Spørsmålet er hvorvidt man kan få kun et svar, og dette da er falskt?
Må man sette prøve på et slikt?
Jeg ser at dersom man får to svar må det settes prøve...
Sett prøve bestandig du. Kan jo hende du har regnet feil, selvom det finnes et riktig svar.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Det var da fælt til kverulering. heheMatteNoob skrev:Sett prøve bestandig du. Kan jo hende du har regnet feil, selvom det finnes et riktig svar.
Er det noen som kan komme med et eksempel hvor man bare får et svar på ei irrasjonal ligning, og dette svaret viser seg å være falsk?
Eller viser det at man bare får et svar i seg selv at svaret er entydig??
La oss for enkelthets skyld forestille oss at vi ikke regner feil...
-
- Guru
Som regel starter man med ei ligning og ved hjelp av implikasjoner ender man opp med x=a. Dette betyr ikke at vi kan erstatte x med a i den opprinnelige ligninga og forvente at den holder, det kan vi bare hvis alle implikasjonene vi gjorde faktisk var ekvivalenser.
mrcreosote skrev:Som regel starter man med ei ligning og ved hjelp av implikasjoner ender man opp med x=a. Dette betyr ikke at vi kan erstatte x med a i den opprinnelige ligninga og forvente at den holder, det kan vi bare hvis alle implikasjonene vi gjorde faktisk var ekvivalenser.
OK. Alle implikasjonene var ikke ekvivalenser, så da antar jeg at prøve må settes uavhengig av antall svar.
Takk skal du ha!