Trenger et lite hint for å komme videre på denne:
3sin(2x)-Cos(2x)=2
Dette har jeg kommet frem til:
Cos(2x)=1-sin(x)^2
Da får jeg
3Sin(2x)=2+1-2Sin(x)^2
-2Sin(x)^2+3Sin(2X)+3=0
Hvis jeg setter U=Sin(X)
Hvordan blir da likningen?
-2u^2+?u+3=0
Noen som kan hjelpe meg med et lite hint?
Trigonometeri
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex]3\sin(2x)-\cos(2x)=2 [/tex]
Jeg liker heller å skrive dem om til
[tex]\sin\left(2x + \arctan\left(\frac{-1}{3}\right)\right) = \frac{2}{\sqrt{3^2 + (-1)^2}}[/tex]
[tex]\ldots[/tex]
og løse dem derfra.
[tex]\sin\left(2x + \arctan\left(\frac{-1}{3}\right)\right) = \frac{2}{\sqrt{3^2 + (-1)^2}}[/tex]
[tex]\ldots[/tex]
og løse dem derfra.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Takk! Men er dette Pensum i 3mx?MatteNoob skrev:[tex]3\sin(2x)-\cos(2x)=2 [/tex]
[tex]\ldots[/tex]
og løse dem derfra.
Yes, Sir. Det er det. Finn frem i kapittelet om harmoniske svingninger.macros skrev:Takk! Men er dette Pensum i 3mx?MatteNoob skrev:[tex]3\sin(2x)-\cos(2x)=2 [/tex]
[tex]\ldots[/tex]
og løse dem derfra.
Ifølge lærebøker og lærer er dette universitets pensum! Noen andre som har en formening?MatteNoob skrev:Yes, Sir. Det er det. Finn frem i kapittelet om harmoniske svingninger.macros skrev:Takk! Men er dette Pensum i 3mx?MatteNoob skrev:[tex]3\sin(2x)-\cos(2x)=2 [/tex]
[tex]\ldots[/tex]
og løse dem derfra.
Da synes jeg det er rart at det står i min 3MX bok. Aschoug forlag side 227 og utover.
MatteNoob skrev:Da synes jeg det er rart at det står i min 3MX bok. Aschoug forlag side 227 og utover.
har en bok fra gyldendal, formel og fakta, og en fra NKI som heter Paralleller. Ingen av dem tar opp arctan.
Men det er ikke noe poeng i seg selv. kan likningen løses på den måten jeg begynte på? Og hvordan, hvis noen kan være så snill å ta seg bryet med å forklare meg.
-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
arctan er en alternativ skrivemåte for [tex]\tan^{-1}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer