Finnes det en side som tar for seg formelsnuing?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
Hei, mitt første innlegg her
Går på tenknisk fagskole, og siden det er noen år siden jeg gikk på skole, så sliter jeg med snuing av formler. Finnes det en basic forklaring et eller annet sted som tar for seg snuing av formler, fra helt enkelt til litt mer avansert?

Hei og velkommen til oss.
Snuing av formler forutsetter at du kan algebra og kjenner til motsatte operasjoner.
motsatt av + er -
motsatt av gange er dele
Finn feks et uttrykk for t når
[tex]s=vt[/tex]
Klarer du det?
Snuing av formler forutsetter at du kan algebra og kjenner til motsatte operasjoner.
motsatt av + er -
motsatt av gange er dele
Finn feks et uttrykk for t når
[tex]s=vt[/tex]
Klarer du det?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
-
- Pytagoras
det blir vel t=v/s? (v delt på s)
Så usikker er jeg, at jeg hadde hatt godt av å lest noen velskrevne sider om emnet, og så løst noen oppgaver..
Så usikker er jeg, at jeg hadde hatt godt av å lest noen velskrevne sider om emnet, og så løst noen oppgaver..

[tex]s=vt \\ \, \\ \frac sv = \frac{vt}{v} \text{ Deler med v pa begge sider}\\ \, \\ \frac sv = \frac{\cancel v t}{\cancel v} \text{ Faktoriserer} \\ \, \\ \frac sv = t \\ \, \\ \underline{\underline{t= \frac sv}}[/tex]vannslangen wrote:det blir vel t=v/s? (v delt på s)
Det finnes nok ikke egne sider som forklarer om "formelsnuing". Det handler enkelt og greit om å isolere ved å faktorisere og bruke motsatte regneoperasjoner.
Du burde derfor begynne helt fra bunn, ved å lære deg hvordan man forkorter feks:
[tex]\frac{22}{6}[/tex]
-
- Pytagoras
Ah, ja nå forstod jeg den enkle formelen der, når jeg skrev den opp på et papir her. Skal legge ut noen formler her seinere i dag, faktiske eksempler som jeg lurer på. Den faktoriseringen blir vel 3 og 2/3 etter min utregning her. Men den oppgaven som 2357 la ut var jeg ikke helt med på, "hvis du har fått oppgitt volumet v" skriver du, men v er jo ikke i formelen en gang..?
Ser for meg at dette kan bli en meget nyttig side fremover når jeg leser, regner, og setter meg fast. Det passer vel greit å poste her i dette underforaet her?
Mvh
vannslangen
Edit: Eller la meg heller si det sånn da. Hvis jeg har en formel som er f.eks
[tex]b=\frac{c\cdot d}{e}[/tex]
Hvordan setter jeg opp formelen for å få e på venstresiden?
Ps, skal lære meg koding av formeler nå så fort jeg har postet dette
Ser for meg at dette kan bli en meget nyttig side fremover når jeg leser, regner, og setter meg fast. Det passer vel greit å poste her i dette underforaet her?
Mvh
vannslangen

Edit: Eller la meg heller si det sånn da. Hvis jeg har en formel som er f.eks
[tex]b=\frac{c\cdot d}{e}[/tex]
Hvordan setter jeg opp formelen for å få e på venstresiden?
Ps, skal lære meg koding av formeler nå så fort jeg har postet dette

Last edited by vannslangen on 10/09-2008 13:45, edited 4 times in total.
Bra! Ja, her kan du poste, men pass på å vise hva du har gjort. Vi skal jo hjelpe deg, ikke gjøre det for deg, hehe. Dette virker det dog som om du har forstått.
[tex]V=\frac{4\pi r^3}{3}[/tex]
EDIT:
Ja, lær deg latex (kodeskriving), det er lurt
[tex]\frac be = c\cdot d \\ \, \\ \frac be \cdot e = c\cdot d\cdot e \\ \, \\ \frac {b}{\cancel e}\cdot \cancel {e} = cde \\ \, \\ \underline{\underline{b = cde}}[/tex]
vannslangen wrote:Men den oppgaven som 2357 la ut var jeg ikke helt med på, "hvis du har fått oppgitt volumet v" skriver du, men v er jo ikke i formelen en gang..?
Her går det på forståelsen din, vannslange.2357 wrote:Ny oppgave: volumet for en kule er [tex]\frac{4\pi{r^{3}}}{3}[/tex]. Hvis du har fått oppgitt volumet v, kan du finne en formel som gir deg radiusen r?
[tex]V=\frac{4\pi r^3}{3}[/tex]
EDIT:
Ja, lær deg latex (kodeskriving), det er lurt

[tex]\frac be = c\cdot d \\ \, \\ \frac be \cdot e = c\cdot d\cdot e \\ \, \\ \frac {b}{\cancel e}\cdot \cancel {e} = cde \\ \, \\ \underline{\underline{b = cde}}[/tex]
-
- Pytagoras
Ok, takk for hjelpen så langt, skal lese litt mer i bøkene i kveld. Men så langt så har jeg forstått at det første du gjør er å flytte "deltpå"[tex]{e}[/tex] på andre siden av likhetstegnet uten å gjøre noe som helst annet? Isåfall er jeg litt med, men jeg trodde du måtte gjøre noe på begge sidene da 

Jeg trodde det opprinnelige uttrykket ditt var:
[tex]\frac be = cd[/tex]
Jeg multipliserer med e på begge sider for å faktorisere den ut på venstre side.
[tex]\frac be = cd[/tex]
Jeg multipliserer med e på begge sider for å faktorisere den ut på venstre side.
-
- Pytagoras
Mange takk, dette har hjulpet meg godt på vei tilbake til å huske grunnskolens matte
Så da vil svaret på [tex]b=\frac{c\cdot d}{e}[/tex] bli [tex]e=\frac{c\cdot d}{b}[/tex] ?
Håper det, isåfall har jeg regnet/faktorisert meg på papiret her frem til hvorfor, og har tråden i det en så lenge

Så da vil svaret på [tex]b=\frac{c\cdot d}{e}[/tex] bli [tex]e=\frac{c\cdot d}{b}[/tex] ?
Håper det, isåfall har jeg regnet/faktorisert meg på papiret her frem til hvorfor, og har tråden i det en så lenge

Yeah, baby! Det er riktig, hehehe. Bra! :]
Det tar nok ikke lange tiden før du er regne(-)politikeren, og kan snu og vende på alt, hehehe :]
Det tar nok ikke lange tiden før du er regne(-)politikeren, og kan snu og vende på alt, hehehe :]
Hehe, så du kjente igjen den, ja :] Jeg synes den første Austin Powers filmen var litt morsom, men nå som jeg har blitt eldre, og dermed tørrere, så synes jeg ikke det er det morsomste her i verden lenger.ettam wrote:MatteNoob: Er du fan av Mike Myers , eller?
Du har en viss tendens til å omtale deg selv som en sint eldre herre/krøpling.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Du tar vel bare og ganger [tex]V[/tex] med [tex]3 [/tex]og deler på[tex] 4 \pi [/tex]så finner du 3dje roten av det du får!2357 wrote:Du deler på v på begge sider for å få t alene, og ender opp med [tex]t=\frac{s}{v}[/tex].
Ny oppgave: volumet for en kule er [tex]\frac{4\pi{r^{3}}}{3}[/tex]. Hvis du har fått oppgitt volumet v, kan du finne en formel som gir deg radiusen r?
[tex]r = \3sqrt {\frac {3V}{4\pi}[/tex]

fiasco