Hei. Jeg skal opp i muntlig matte og jeg fikk temaet badeland.
Jeg finner liksom ikke nok stoff. :?
Så jeg lurte litt på om noen kunne gitt meg noen ideer!
Hjelp!! :(
Muntlig eksamen.
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du kan f.eks ta utgangspunkt i en klassetur til badeland. Med det kommer det mye å regne ut, kan lage likninger, grafer og bruke fancye ord som omvendt proporsjonellt, parabel osv.
ex 1:
Dere er x antall i klassen, og alle kan ha med seg en kamerat (skjer jo ikke, men for å gjøre det litt mer interessant). Vis at utgiftene pr person er gitt av :
[tex]U_(x)=\frac{total pris}{x}[/tex], hva som er en grei pris for en klassetur på badeland kan du sikkert se på hjemmesidene til vestkanten badeland eller noe lignende.
Hvilke kurve danner U? Omvendt proporsjonell osv
ex 2:
Bussutgiftene skal dekkes av bare klassens elever. Totalt koster bussen 1500, og hver må betale 60 kroner. De er 30 elever i klassen. Hvor mange er det som ikke blir med på turen?
Bare finn på litt oppgaver som dette, snakk om grafer, likninger med en eller flere ukjente, oppgaver som det, lykke til, håper det går fint.
ex 1:
Dere er x antall i klassen, og alle kan ha med seg en kamerat (skjer jo ikke, men for å gjøre det litt mer interessant). Vis at utgiftene pr person er gitt av :
[tex]U_(x)=\frac{total pris}{x}[/tex], hva som er en grei pris for en klassetur på badeland kan du sikkert se på hjemmesidene til vestkanten badeland eller noe lignende.
Hvilke kurve danner U? Omvendt proporsjonell osv
ex 2:
Bussutgiftene skal dekkes av bare klassens elever. Totalt koster bussen 1500, og hver må betale 60 kroner. De er 30 elever i klassen. Hvor mange er det som ikke blir med på turen?
Bare finn på litt oppgaver som dette, snakk om grafer, likninger med en eller flere ukjente, oppgaver som det, lykke til, håper det går fint.

Litt sannsynlighet kanskje:
3 andre skoler skal sende to klasser hver på samme badeland, samme uken, sammen med "din" skole. Skolene skal trekke fra en boks, hvilke klasser som skal gå på hvilken ukedag.
a) Hvor mange dager trenger skolene for at alle klassene skal få badet?
Kombinatorikk: 4skoler*2klasser=8klasser,åtte klasser.
2 klasser * x dager = 8 klasser ferdig å bade[tex] \rightarrow[/tex]x= 8/2 osv..
b) Hva er sannsynligheten for at den andre klassen på skolen din blir trukket ut til å gå sammen med dere?
Dere skal gå en bestemt dag, svaret blir da: 1/7, siden det da gjenstår syv klasser utenom din.
3 andre skoler skal sende to klasser hver på samme badeland, samme uken, sammen med "din" skole. Skolene skal trekke fra en boks, hvilke klasser som skal gå på hvilken ukedag.
a) Hvor mange dager trenger skolene for at alle klassene skal få badet?
Kombinatorikk: 4skoler*2klasser=8klasser,åtte klasser.
2 klasser * x dager = 8 klasser ferdig å bade[tex] \rightarrow[/tex]x= 8/2 osv..
b) Hva er sannsynligheten for at den andre klassen på skolen din blir trukket ut til å gå sammen med dere?
Dere skal gå en bestemt dag, svaret blir da: 1/7, siden det da gjenstår syv klasser utenom din.
Ah~ Det temaet hadde jeg til prøvemuntlig..
Hva med funksjoner? Når det lønner seg for eksempel å kjøpe halvårskort i forhold til enkeltbillet.
Eller hva med hvor lang tid det tar og fylle opp ett basseng som er så og så stort med kraner som gir så og så mye hvert minutt ?
Hva med funksjoner? Når det lønner seg for eksempel å kjøpe halvårskort i forhold til enkeltbillet.
Eller hva med hvor lang tid det tar og fylle opp ett basseng som er så og så stort med kraner som gir så og så mye hvert minutt ?