elina skrev:Forresten:
Måten du løser på med Bayes setning er jeg ikke enig i. Jeg løste slik:
P(N1|N2) = (P(N1)*P(N2|N1))/P(N2) = (0.07*0.571)/0.12 = 0.33 = 33%.
Er [tex]P(N_2)[/tex] total sannsynlighet?
Hvis dette er avhengige hendelser, så blir det vel:
[tex]P(N_1|N_2) = \frac{P(N_1) \cdot P(N_2|N_1)}{P(N_1) \cdot P(N_2|N_1) + P(\overline{N_1}) \cdot P(N_2|\overline{N_1})}[/tex]
Dette kan formuleres slik:
Hva er sannsynligheten for at eleven strøk i norsk hovedmål, når vi vet at eleven har strøket i norsk sidemål.
[tex]P(N_1|N_2) = \frac{0.07 \cdot 0.571}{\left(0.07 \cdot 0.571\right) + \left(0.93 \cdot 0.043\right)}= 0.4998 \approx 50\percent[/tex]
Uansett; det er godt mulig de mener disse hendelsene er avhengige, men det er jeg sterkt imot.
At man er flink i bokmål, og kan skrive gode fagdagsartikler, betyr ikke at man brilljerer like godt i nynorsk og friskriving (og motsatt). Det blir i alle fall for teit å si at disse to hendelsene er avhengige, for det er utrolig mange faktorer som spiller inn under en eksamen. Man kan gjøre det dårlig i en fagdagsartikkel, hvis man ikke har fulgt med i timen, mens en friskrivingen går strålende, fordi man feks er god til å skrive noveller.
Feks er ikke min prestasjon på denne eksamenen avhengig av hva jeg fikk i matematikk 1MY. Denne gangen gikk det drit pga våkennatt før eksamen. I fjor fikk jeg 6. Tar jeg en ny 2MX eksamen igjen, skal jeg proppe i meg sovepiller kvelden før, og da går det nok bedre, hehehehe. Poenget er at hendelsene ikke er avhengige i det virkelige.
For meg blir dette som å si at hvis du kaster to terninger, så er utfallene avhengig av hverandre, fordi terningene kan bumpe inni hverandre idet de ruller.
Men ja, dere har rett, hendelsene er ifølge oppgaven avhengige.