1-
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg kan ikke gi deg noen matematisk forklaring på dette, men jeg kan gi deg en tolkning som muligens kan være riktig.
Her er to eksempler for å illustrere.
Hva er sannsynligheten for at du får en 6-er hvis du slår en terning? Dette vet du selvsagt, det er [tex]\frac 16[/tex]
Hvis jeg hevder at jeg med 90% sikkerhet tror at Shakespare skrev "Romeo og Juliet", og 10% på at det var en annen, så er ikke dette samme type sannsynlighet.
I ditt tilfelle, vil jeg derfor tro at de mener det er 1% sannsynlighet for at "hjertepasientgruppen" er påvirket av at de har trent mindre enn "kontrollgruppen".
Det vil si at de tror treningen har hatt en lite påvirkende kraft.
Her er to eksempler for å illustrere.
Hva er sannsynligheten for at du får en 6-er hvis du slår en terning? Dette vet du selvsagt, det er [tex]\frac 16[/tex]
Hvis jeg hevder at jeg med 90% sikkerhet tror at Shakespare skrev "Romeo og Juliet", og 10% på at det var en annen, så er ikke dette samme type sannsynlighet.
I ditt tilfelle, vil jeg derfor tro at de mener det er 1% sannsynlighet for at "hjertepasientgruppen" er påvirket av at de har trent mindre enn "kontrollgruppen".
Det vil si at de tror treningen har hatt en lite påvirkende kraft.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.