Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.Magisk wrote:Gikk forholdsvis greit, bortsett fra d,e,f på 5, og nesten hele 2ern. Hva i all verden måtte t være for at linjene skulle skjære hverandre?
din mening, r1 eksamen!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F3. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.Hennk90 wrote:Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.Magisk wrote:Gikk forholdsvis greit, bortsett fra d,e,f på 5, og nesten hele 2ern. Hva i all verden måtte t være for at linjene skulle skjære hverandre?
Last edited by Magisk on 28/05-2008 15:57, edited 1 time in total.
Magisk wrote:Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F2. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.Hennk90 wrote:Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.Magisk wrote:Gikk forholdsvis greit, bortsett fra d,e,f på 5, og nesten hele 2ern. Hva i all verden måtte t være for at linjene skulle skjære hverandre?
Nopp, parametere var feil
Håper det stemmer, men tviler sterkt. Noen som kan konfirmere dette?Hennk90 wrote:Magisk wrote:Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F2. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.Hennk90 wrote: Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.
Nopp, parametere var feil
Herreligheten da.. tidenes letteste oppgaveMagisk wrote:Håper det stemmer, men tviler sterkt. Noen som kan konfirmere dette?Hennk90 wrote:Magisk wrote: Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F2. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.
Nopp, parametere var feil

^ Begge deler var feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)
Edit.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)
Edit.
Last edited by Audionom on 28/05-2008 16:06, edited 1 time in total.
selvfølgelig burde den det. + at jeg(vi) mistet tid på å gå skikkelig gjennom del 1. Jeg bruker f.ex. å regne gjennom 2 ganger..Audionom wrote:^ Begge var er feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side. De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. Så denne oppgaven burde vel strengt tatt falle vekk.
Den øverste "feilen" ble rettet på ja, var jo ikke store feilen det da, sånn man hadde skjønt. Men parameterne, det må være offisielt? Feil er feil mener nå jeg. Ødela hele oppgaven for min del, æsj.Audionom wrote:^ Begge deler var feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)
Edit.
Noen som har eksamensoppgavene og kan legge dem ut her? Det hadde vært fint. 

Det kan ikke være offisielt når ikke utdanningsdirektoratet har bekreftet feilen.wingeer wrote:Den øverste "feilen" ble rettet på ja, var jo ikke store feilen det da, sånn man hadde skjønt. Men parameterne, det må være offisielt? Feil er feil mener nå jeg. Ødela hele oppgaven for min del, æsj.Audionom wrote:^ Begge deler var feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)
Edit.
-
- Cauchy
- Posts: 242
- Joined: 31/01-2006 20:06
- Location: Oslo
jeg kom også frem til at det var en feil i parameterframstillingen som var oppgitt i oppgave 2a). Ut ifra koordinatsystemet fikk jeg retningsvektoren til å bli [-1,3], noe som med punktet C(3,4) vil gi parameterframstillingen
[tex]l:\{x=3-t[/tex]
[tex] y=4+3t[/tex]
Dette er ikke det samme som det oppgaveteksten sier, den mener at retningsvektoren er [-1,4].
Opps, ser at det ble noe feil med texkodene for en parameterframstilling...
Den første feilen hadde som tidligere nevnt ikke så mye å si for oppgaveløsningen, men denne parameterfeilen er av større betydning. Og på vår skole fikk vi ikke engang beskjed om at det var feil med parameterne, det eneste vi fikk vite var at det skulle stå F3 istedet for F2.
Jeg synes også at de burde trekke den oppgaven helt tilbake, tror jeg først kom frem til det riktige svaret. Men så gjorde jeg om det for å få det til å stemme med oppgaveteksten.
De som lager eksamen, må da ha kontroll på dette! De kan vel ikke forvente at elevene skal finne feil i oppgaveteksten, og på den måten miste en god del tid!
Fokuset på geometri var heller ikke bra (min subjektive mening). Om den parameteroppgaven faller bort, så har jeg stor sjanse for å få en 5'er.
Espen180, her er eksamensheftet (var så heldig at jeg fikk ta det med hjem
):












EDIT: Oi, ser at det ble litt store bilder..bare si ifra om størrelsen må endres
[tex]l:\{x=3-t[/tex]
[tex] y=4+3t[/tex]
Dette er ikke det samme som det oppgaveteksten sier, den mener at retningsvektoren er [-1,4].
Opps, ser at det ble noe feil med texkodene for en parameterframstilling...

Den første feilen hadde som tidligere nevnt ikke så mye å si for oppgaveløsningen, men denne parameterfeilen er av større betydning. Og på vår skole fikk vi ikke engang beskjed om at det var feil med parameterne, det eneste vi fikk vite var at det skulle stå F3 istedet for F2.
Jeg synes også at de burde trekke den oppgaven helt tilbake, tror jeg først kom frem til det riktige svaret. Men så gjorde jeg om det for å få det til å stemme med oppgaveteksten.


Espen180, her er eksamensheftet (var så heldig at jeg fikk ta det med hjem













EDIT: Oi, ser at det ble litt store bilder..bare si ifra om størrelsen må endres

Last edited by Genius-Boy on 28/05-2008 17:40, edited 1 time in total.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
-
- Fibonacci
- Posts: 4
- Joined: 28/05-2008 17:11
Kaster meg på her jeg også, er veldig glad at det ikke bare er meg som synes det var vanskelig i dag:) Når man ligger mellom 5 og 6 og får en eksamen som detta slengt i trynet som man ikke skjønner så mye av, blir man ganske frustrert:S Men, men... Klarte verken hele 2 eller hele 5 jeg da;(! Ingen som synes oppgave fem var vanskelig? A og B var greie, men resten av oppgaven hadde jeg ikke sjans til å løse!!
Noen som det i det hele tatt gikk bra for?
Noen som det i det hele tatt gikk bra for?