rekke, matrise o.l.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
tisstrange
Noether
Noether

Jeg har noen problemer med en oppgave:
a) Finn egenverdiene og egenvektorene til matrisen
[tex]\begin{pmatrix}1.3& -0.2 \\ 0.1& 1\end{pmatrix}[/tex]

b) Skriv vektorene [tex]\begin{pmatrix}1 \\ 2\end{pmatrix}[/tex] og [tex]\begin{pmatrix}4 \\ 5\end{pmatrix}[/tex] som linearkombinasjoner av basisvektorene
du fant i a).

c) Funksjonen f : R in R er gitt ved [tex]f(x)= \lambda x + k[/tex] der [tex]\lambda[/tex] og k er konstanter[tex]\lambda\neq 1[/tex]. Vis at når vi itererer f med startpunkt x0, så er [tex]x_n =\lambda^n(x_0 - \frac{k}{1-\lambda}) + \frac{k}{1-\lambda} [/tex]

d) Anta at [tex]\vec{r}_0=\begin{pmatrix}2\\0\end{pmatrix}[/tex] og at følgen [tex]{\vec{r}_n}[/tex] fremkommer ved iterasjonen [tex]\vec{r}_{n+1} = A\vec{r}_n + \vec{b}[/tex] der [tex]\vec{b} = \begin{pmatrix}4\\3\end{pmatrix}[/tex]. Finn [tex]\vec{r}_n[/tex]

Oppgaven a) og b) er ingen problem. Vi har:
egenverdiene med de passende egenvektorene:
[tex]\lambda_1 = 1.2\\v_1 = \begin{pmatrix}1\\2\end{pmatrix}\\ \lambda_2 = 1.1\\ v_2 = \begin{pmatrix}1\\-1\end{pmatrix}[/tex]
Og vi har:
[tex]\begin{pmatrix}2\\0\end{pmatrix} =& \frac{2}{3}\vec{v}_1 + \frac{4}{3} \vec{v}_2\\ \begin{pmatrix}4\\3\end{pmatrix} =& \frac{7}{3}\vec{v}_1 +\frac{5}{3} \vec{v}_2[/tex]

I oppgave c) får jeg noen problemer: Jeg kan se at det har noe med den geometriske rekken å gjøre, men jeg kan ikke finne en god begynnelse for å vise det.

I d) så ser jeg ideen, men også der kommer jeg ikke i gang...

Noen som kan gi meg en/to liten tips (ikke løs den for meg ;-) )?
tisstrange
Noether
Noether

Jeg tenkte meg litt videre om i c):
Itererer vi f(x), så får vi:
[tex]x_1 = \lambda x_0 + k\\ x_2 = \lambda (\lambda x_0 + k) + k = \lambda^2x_0 + \lambda k + k\\ x_2 =\lambda(\lambda^2x_0 + \lambda k + k) + k = \lambda^3 + k(\sum_{i=0}^{2}\lambda^i) \[/tex]
...
[tex]x_n = \lambda^n x_0 + k(\sum_{i=0}^{n}\lambda^i) [/tex]

men jeg kommer ikke videre herfra...
Post Reply