hva kan gi motivasjon til videre arbeid?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ingunn4
Cayley
Cayley

Beste motivasjon i matematikk synes jeg er å få til noe - les skjønne noe jeg ikke forstod i går. Men hva når man har lest, regnet, spist, fortært en kanne kaffe og store mengder cola og sukkertilførselen i form av gotterier ikke hjelper det spor.

Har holdt på siden fredag med å forstå hva, hvordan og hvorfor jeg skal finne egenverdi og egenvektor av vektorer/matriser og hvordan jeg skal komme til samme svar som læreren når jeg regner vinkelen mellom to vektorer. Nå ligger matteboka farlig nær peisen - det regner ute og er kaldt, så noe nytte ville jo boka gjort nå i kveld som tennved.

Belønning til den som kan si noe mer enn stå på .........
:cry:
Aksiom
Cayley
Cayley

Holder du på en liten stund til er det mulig det er nettop deg som finner meningen med livet gjennom å studere universets- og elementærpartiklenes geometri ;)

Edit; Ellers hjelper det ofte å se en episode eller to av numb3rs!
moth
Hilbert
Hilbert

Prøv noe litt sunnere enn cola og snop.
LGO
Guru
Guru
Sted: Tønsberg

Beste rådet jeg kan gi, er å ta deg en pause fra vektorene. Aller helst på minst et døgn. Da skjer det to ting: Det ene er at hjernen jobber ubevisst selv om du ikke tenker over det, og det andre er at når du da tar det fram igjen, så ser du på det med "friske" øyne. Jeg har studert matematikk som fjernstudent i flere år, og oppdaget denne teknikken ved en tilfeldighet. Etter hvert begynte jeg å bruke den bevisst, og den fungerer faktisk. En forutsetning er at du faktisk har litt tid igjen da...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
ingunn4
Cayley
Cayley

Boka overlevde natten såvidt og jeg starter med fiber og havregrøt
- noen har fortalt om et studie i Frankrike der barn som fikk havregrøt viste bedre konsentrasjon enn de andre på skolen.

Jeg tar også anbefalingen om å legge vekk vektorboka et døgn eller to og skal i dag heller se på emner som jeg er mer fortrolig med.

Men vær så snill å komme med flere tips for jeg tror at det ikke er bare jeg som sliter - mai er en dritmåned for oss som går på skole - selv om vi jobber jevt og trutt så blir det kaos før eksamen, Og så er det så godt å oppdage at noen ukjente vil dele sin erfaring og humor!

:lol:
LGO
Guru
Guru
Sted: Tønsberg

Du kan jo også trøste deg med at selv om du har lyst til å brenne mattebøkene nå, så kommer du til å ha lyst til å danse seierdans i stua når du endelig knekke koden! (Har vært der, og har både vært nære på å brenne bøkene, og bokstavelig talt danset i stua når jeg først skjønte det.)

Er det fint vær, så sett deg ute og les. Det er kanskje ikke like bra for konsentrasjonen, men man føler at man lever litt mer da. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar