Siden [tex]\frac d{dx}\ln(x+sqrt{x^2-1}) = \frac1{\sqrt{x^2-1}}[/tex], kan det tenkes at substitusjonen [tex]u=\ln(x^{\frac32}+\sqrt{x^3-1})[/tex] fører fram, men jeg fikk det ikke til.
Edit: Endra noen fortegn.
Nattintegral
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Her er løsningen www.quickmath.com gir. Vet ikke om den er holdbar. Stygg er den ihvertfall.
[tex]\int \frac{x}{\sqrt{x^3-1}}\rm{d}x=\frac{1}{\sqrt[4]{3}\sqrt{x^3-1}}\left(2\sqrt[6]{-1}\sqrt{(-1)^{\frac56}(x-1)}\sqrt{x^2+x+1}\left(\sqrt[3]{-1}F\left(\rm{arcsin}\left(\frac{\sqrt{-ix-(-1)^{\frac56}}}{\sqrt[4]{3}}\right|\sqrt[3]{-1}\right)-i\sqrt{3}E\left(\rm{arcsin}\left(\frac{\sqrt{-ix-(-1)^{\frac56}}}{\sqrt[4]{3}}\right|\sqrt[3]{-1}\right)\right)\right)[/tex]
[tex]\int \frac{x}{\sqrt{x^3-1}}\rm{d}x=\frac{1}{\sqrt[4]{3}\sqrt{x^3-1}}\left(2\sqrt[6]{-1}\sqrt{(-1)^{\frac56}(x-1)}\sqrt{x^2+x+1}\left(\sqrt[3]{-1}F\left(\rm{arcsin}\left(\frac{\sqrt{-ix-(-1)^{\frac56}}}{\sqrt[4]{3}}\right|\sqrt[3]{-1}\right)-i\sqrt{3}E\left(\rm{arcsin}\left(\frac{\sqrt{-ix-(-1)^{\frac56}}}{\sqrt[4]{3}}\right|\sqrt[3]{-1}\right)\right)\right)[/tex]
Jeg tror E-funksjonen er Euler-funksjonen. F-funksjonen er jeg ikke sikker på. De ble ikke definert i svaret.
hvorfor skulle det være eulerfunksjonen?
edit: Jeg hadde selv ingen anelse hva funksjonene var, men med litt søking så fant jeg ut at det er ellipticE og ellipticF (maple hjalp meg =þ).
http://en.wikipedia.org/wiki/Elliptic_integral
for selve "funksjonene" gå på mathworld eller noe slikt
edit: Jeg hadde selv ingen anelse hva funksjonene var, men med litt søking så fant jeg ut at det er ellipticE og ellipticF (maple hjalp meg =þ).
http://en.wikipedia.org/wiki/Elliptic_integral
for selve "funksjonene" gå på mathworld eller noe slikt
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Jeg prøver - med forbehold om feil...TrulsBR skrev:Vi kan ikke gi oss med et slikt integral, så her er, tradisjonen tro, et nytt nattintegral:
[tex]I=\int {\frac{1}{{\cos ^8 x - \sin ^8 x}}\rm{d}x}[/tex]
[tex]I=\int \frac{\sec^8(x)}{1-\tan^8(x)}{\rm dx}=\int \frac{(1+\tan^2(x))^4}{1-\tan^8(x)}{\rm dx}=\int \frac{(1+\tan^2(x))^2(1+\tan^2(x))^2}{1-\tan^8(x)}{\rm dx}[/tex]
u = tan[sup]2[/sup](x) ==> du = 2tan(x)*(1 + tan[sup]2[/sup](x)) dx
altså:
[tex]I={1\over 2}\int \frac{(1+u)^3}{\sqrt{u} (1-u^4)} {\rm du}[/tex]
s = [symbol:rot]u
[tex]I=\int \frac{(s^2+1)^3}{1-s^8} {\rm ds}=-\int \frac{(s^2+1)^2}{(s+1)(s-1)(s^2+s sqrt{2}+1)(s^2-s\sqrt{2}+1)}{\rm ds}[/tex]
delbrøksoppspalter:
[tex]I=- \int (\frac{s\sqrt{2}+1}{2(s^2+s\sqrt{2}+1)}\,+\,\frac{s\sqrt{2}-1}{2(-s^2s+\sqrt{2}-1)}\,-\,\frac{1}{s+1}\,+\,\frac{1}{s-1})\,{\rm ds}[/tex]
[tex]I=\ln|\frac{s-1}{s+1}|\,+\,{1\over 2}(\int \frac{s \sqrt{2}-1}{(s-{1\over \sqrt{2}})^2+{1\over 2}}\,-\,\int \frac{s \sqrt{2}+1}{(s+{1\over \sqrt{2}})^2+{1\over 2}})\,{\rm ds}[/tex]
[tex]I=\ln|\frac{\tan(x)-1}{\tan(x)+1}|\,+\,{1\over 2\sqrt{2}}\ln(-(s-{1\over \sqrt{2}})^2-{1\over 2})\,-\,{1\over 2\sqrt{2}}\ln((s+{1\over \sqrt{2}})^2+{1\over 2})\,+\,C[/tex]
[tex]I=\text 2arctanh(tan(x))\,+\,{1\over 2\sqrt{2}}\ln|\frac{-(\tan(x)-{1\over \sqrt{2}})^2-{1\over 2}}{(\tan(x)+{1\over \sqrt{2}})^2+{1\over 2}}|\,+\,C[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
PENT! Når lærer man å løse sånne typer integraler?Janhaa skrev:Jeg prøver - med forbehold om feil...TrulsBR skrev:Vi kan ikke gi oss med et slikt integral, så her er, tradisjonen tro, et nytt nattintegral:
[tex]I=\int {\frac{1}{{\cos ^8 x - \sin ^8 x}}\rm{d}x}[/tex]
[tex]I=\int \frac{\sec^8(x)}{1-\tan^8(x)}{\rm dx}=\int \frac{(1+\tan^2(x))^4}{1-\tan^8(x)}{\rm dx}=\int \frac{(1+\tan^2(x))^2(1+\tan^2(x))^2}{1-\tan^8(x)}{\rm dx}[/tex]
u = tan[sup]2[/sup](x) ==> du = 2tan(x)*(1 + tan[sup]2[/sup](x)) dx
altså:
[tex]I={1\over 2}\int \frac{(1+u)^3}{\sqrt{u} (1-u^4)} {\rm du}[/tex]
s = [symbol:rot]u
[tex]I=\int \frac{(s^2+1)^3}{1-s^8} {\rm ds}=-\int \frac{(s^2+1)^2}{(s+1)(s-1)(s^2+s sqrt{2}+1)(s^2-s\sqrt{2}+1)}{\rm ds}[/tex]
delbrøksoppspalter:
[tex]I=- \int (\frac{s\sqrt{2}+1}{2(s^2+s\sqrt{2}+1)}\,+\,\frac{s\sqrt{2}-1}{2(-s^2s+\sqrt{2}-1)}\,-\,\frac{1}{s+1}\,+\,\frac{1}{s-1})\,{\rm ds}[/tex]
[tex]I=\ln|\frac{s-1}{s+1}|\,+\,{1\over 2}(\int \frac{s \sqrt{2}-1}{(s-{1\over \sqrt{2}})^2+{1\over 2}}\,-\,\int \frac{s \sqrt{2}+1}{(s+{1\over \sqrt{2}})^2+{1\over 2}})\,{\rm ds}[/tex]
[tex]I=\ln|\frac{\tan(x)-1}{\tan(x)+1}|\,+\,{1\over 2\sqrt{2}}\ln(-(s-{1\over \sqrt{2}})^2-{1\over 2})\,-\,{1\over 2\sqrt{2}}\ln((s+{1\over \sqrt{2}})^2+{1\over 2})\,+\,C[/tex]
[tex]I=\text 2arctanh(tan(x))\,+\,{1\over 2\sqrt{2}}\ln|\frac{-(\tan(x)-{1\over \sqrt{2}})^2-{1\over 2}}{(\tan(x)+{1\over \sqrt{2}})^2+{1\over 2}}|\,+\,C[/tex]
Egentlig bare kombinasjon av møysommelig arbeid, stahet og nysgjerrighet.Mari89 skrev:Hehe, formulerte meg kanskje litt rart der. Det jeg mente å spørre om var vel mer hvilket nivå det lå på, om det hjelper?
Ser ut som om ett integral til snart må knuses...

må prøve meg iallfall...klarer liksom ikke la være...TrulsBR skrev:Ny natt, nytt integral:
[tex]I=\int \frac{\rm{d}x}{\sqrt{(x-a)(b-x)}}[/tex]

bruker substitusjonen[tex]\,\,u=\sqrt{\frac{b-x}{x-a}}[/tex]
der
[tex]u^2=\frac{b-x}{x-a}[/tex]
og
[tex]x=\frac{au^2+b}{u^2+1}[/tex]
[tex]2u\,du=\frac{a-b}{(x-a)^2}\,dx[/tex]
da er
[tex]dx=2u\frac{(x-a)^2}{a-b}\,du[/tex]
------------------------------------------
videre
[tex]I=2 \int \frac{x-a}{a-b}\,du=\frac{2}{a-b} \int(\frac{au^2+b}{u^2+1}\,-\,a)\,du=\frac{2}{a-b}\,[b-a(\arctan(u))]\,+\,C[/tex]
[tex]I=\frac{2(b-a)}{a-b}\,\arctan(\sqrt{\frac{b-x}{x-a}})\,+\,C[/tex]
Svaret ser rett ut, men du kan jo forkorte litt til?
To andre metoder:
* Fullføre kvadratet og bruke en vanlig trigonometrisk substitusjon.
* Bruke den ikke helt åpenbare substitusjonen [tex]x = a \cos^2 t + b \sin^2 t[/tex].
To andre metoder:
* Fullføre kvadratet og bruke en vanlig trigonometrisk substitusjon.
* Bruke den ikke helt åpenbare substitusjonen [tex]x = a \cos^2 t + b \sin^2 t[/tex].
Ja, latterlig at jeg ikke skreiv dette med en gang...Janhaa skrev: [tex]I=\frac{2(b-a)}{a-b}\,\arctan(\sqrt{\frac{b-x}{x-a}})\,+\,C[/tex]
[tex]I=-2\,\arctan(\sqrt{\frac{b-x}{x-a}})\,+\,C[/tex]