Har nå kommet til dette kapittelet i matematikkens verden, og jeg sliter seriøst med å forstå hvordan jeg skal tenke over gitte situasjoner. Her er et par.
Hvor mange tall er det, i intervallet [100, 999], der ingen tall er like? Altså: Alle tre tallene må være forskjellige.
Hvor mange rekker tipper man, dersom man har to helgarderinger, og tre halvgarderinger på en tippelapp. (En tippelapp har 12 kamper, med alternativene H, B, U.
Jeg forstår liksom ikke hvordan jeg skal "angripe" situasjonene, noen som vil bidra litt?
Ordnet/Uordnet utvalg
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
hei,
dette handler om å finne antall mulige kombinasjoner utifra gitte kriterier. I begynnelsen kan det kanskje virke litt "der ute", men det finnes et system i det...
Begynn gjerne med å prøve å skaffe oversikt, f.eks. i situasjon 1:
De ønsker å finne antall tallkombinasjoner der de tre tallene er ulike, f.eks. 123, 345, osv. Hvordan kan du lage et system ut av dette?
Til det første tallet kan du velge mellom tallene 1-9..i det neste kan du velge fra 0-9, men ikke det tallet som allerede er valgt...samme gjelder for det siste. altså:
8*8*7 ...(8 i første fordi 0 ikke kan velges)
kanskje det hjelper deg videre på situasjon nr.2? Hjelper sikkert å lese litt rundt formlene for kombinatorikk, men viktig at du forstår logikken bak det!)
cule
dette handler om å finne antall mulige kombinasjoner utifra gitte kriterier. I begynnelsen kan det kanskje virke litt "der ute", men det finnes et system i det...
Begynn gjerne med å prøve å skaffe oversikt, f.eks. i situasjon 1:
De ønsker å finne antall tallkombinasjoner der de tre tallene er ulike, f.eks. 123, 345, osv. Hvordan kan du lage et system ut av dette?
Til det første tallet kan du velge mellom tallene 1-9..i det neste kan du velge fra 0-9, men ikke det tallet som allerede er valgt...samme gjelder for det siste. altså:
8*8*7 ...(8 i første fordi 0 ikke kan velges)
kanskje det hjelper deg videre på situasjon nr.2? Hjelper sikkert å lese litt rundt formlene for kombinatorikk, men viktig at du forstår logikken bak det!)
cule
Tusen takk for svar! Problemet mitt blir i mange tilfeller hva som er mengden, og hva som skal velges. F.eks i denne oppgaven:
Blindeskrift lages av 6 prikker. Disse kan enten være opphøyede, eller senket. Hvor mange tegn kan man lage med blindeskrift?
Her kan det være fristende å tenke på de 6 prikkene som mengden, og om de er senket eller hevet i materialet er valget man skal ta. Da blir det
[tex]n^r = 6^2 = 36[/tex]
Mens svaret er
[tex]2^6 = 64[/tex]
Hvorfor er det om prikkene er nedfelte eller ikke som er mengden, n, og antall prikker som er, r - antall valg fra mengden?
Blindeskrift lages av 6 prikker. Disse kan enten være opphøyede, eller senket. Hvor mange tegn kan man lage med blindeskrift?
Her kan det være fristende å tenke på de 6 prikkene som mengden, og om de er senket eller hevet i materialet er valget man skal ta. Da blir det
[tex]n^r = 6^2 = 36[/tex]
Mens svaret er
[tex]2^6 = 64[/tex]
Hvorfor er det om prikkene er nedfelte eller ikke som er mengden, n, og antall prikker som er, r - antall valg fra mengden?
Dette blir en dårlig forklaring, men det er slik fordi n er antall mulige utfall. Hvis vi kikker tilbake til terninger, så har man 6¹ muligheter om man triller en terning, man har 6² muligheter om man triller to ganger osv. Tilsvarende blir det også med krone og mynt. Hvis vi kaster 6 mynter, så vil det være uavhengige forsøk, derfor spiller det ingen rolle for mynten om vi kaster 6 eller 100 mynter. Her har man to utfall, kron eller mynt. Man han ikke 100-utfall, selv om man kaster 100 ganger.
Her så er det ikke antall prikker som er utfall. Utfallet her er enten opphøyet eller senken som er de mulige utfallene. Derfor får man n=2, og r=antall forsøk. (Eller prikker i dette tilfellet). Dette tror jeg egentlig ikke var så veldig oppklarende, men jeg får leve i håpet
Her så er det ikke antall prikker som er utfall. Utfallet her er enten opphøyet eller senken som er de mulige utfallene. Derfor får man n=2, og r=antall forsøk. (Eller prikker i dette tilfellet). Dette tror jeg egentlig ikke var så veldig oppklarende, men jeg får leve i håpet

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Enten så undervurderer du min forståelsesevne, eller så undervurderer du din egen forklaringsevne, for det der var et oppklarende og godt svar, tusen hjertlig takk! 
Mengen n, er da 2, siden antall utfall er:
1. Du undervurderer min forståelsesevne.
2. Du undervurderer din egen forklaringsevne.
Hvor mange ganger du forsøker å forklare noe, blir r, antall utfall.
Haha

Mengen n, er da 2, siden antall utfall er:
1. Du undervurderer min forståelsesevne.
2. Du undervurderer din egen forklaringsevne.
Hvor mange ganger du forsøker å forklare noe, blir r, antall utfall.
Haha