Hva vil det si å skulle bestemme et funksjonsuttrykk?
For eksempel jeg har funksjonen h(t)=Asin(ct)+d, også skal jeg bestemme funksjonsuttrykket til h.
Er dette det samme som å identifisere hva hver enkelt del av likningen gjør, f.eks hvilken verdi d har.
Neste spørsmål:
Å bestemme et integral er så vidt jeg vet å skulle regne ut arealet av grafen innenfor et bestemt intervall, eller tar jeg feil nå? Dersom jeg skal bestemme et integral og det ikke står oppgitt noe intervall i oppgave teksten, hvordan går jeg fram da?
Spørsmål angående funksjoner.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg skal prøve å gi deg svar på dine spørsmål, men det kan være jeg har misforstått hva du er ute etter:
Et ubestemt integral, er et integral uten integrasjonsgrenser. Da er svaret du finner en funksjon + en konstant. Og dermed flere "mulige" funksjoner.
Ja, i hvertfall med periodiske funksjoner som du nevner her. Men det kan også være at du skal bruke regresjon til å finne funksjonen, men da er det oppgitt en verditabell... Litt vanskelig å være helt presis her fordi spørsmålet ditt er litt upresist.ez8 wrote:Hva vil det si å skulle bestemme et funksjonsuttrykk?
For eksempel jeg har funksjonen h(t)=Asin(ct)+d, også skal jeg bestemme funksjonsuttrykket til h.
Er dette det samme som å identifisere hva hver enkelt del av likningen gjør, f.eks hvilken verdi d har.
Intervall? Mener du integrasjonsgrenser? Da har du et bestemt integral, som ofte kan tolkes som et areal mellom grafen til integranden og x-aksen. Dersom grafen ligger både over og under x-aksen innenfor integrasjonsgrensene, blir det anderledes...ez8 wrote: Neste spørsmål:
Å bestemme et integral er så vidt jeg vet å skulle regne ut arealet av grafen innenfor et bestemt intervall, eller tar jeg feil nå? Dersom jeg skal bestemme et integral og det ikke står oppgitt noe intervall i oppgave teksten, hvordan går jeg fram da?
Et ubestemt integral, er et integral uten integrasjonsgrenser. Da er svaret du finner en funksjon + en konstant. Og dermed flere "mulige" funksjoner.