Derivasjon av sammensatt funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Jeg trenger litt hjelp med derivasjon av en sammensatt funksjon.

[tex]f(x)=sqrt{1+{(1+x)^{2}}[/tex]

Jeg vet at jeg skal bruke kjerneregelen, men hva skal jeg sette som [tex]u[/tex] og [tex]v[/tex]?

Jeg prøvde å sette [tex]u=1+{1+x}^{2}[/tex] og [tex]v=1+x[/tex], men jeg vet ikke hvordan jeg skal komme videre.

Takker for rask respons! :P
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
zell
Guru
Guru

[tex]u = 1+ (1+x)^2[/tex]

[tex]u^, = 2(1+x)[/tex]

[tex]f^,(x) = \frac{1}{2\sqrt{u}} \ \cdot \ u^, = \frac{1}{2\sqrt{1+(1+x)^2}} \ \cdot \ 2(1+x)[/tex]

[tex]f^,(x) = \frac{1+x}{\sqrt{1+(1+x)^2}}[/tex]
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Ahh, så klart...Jeg brukte feil formel for derivasjon av et kvadratrotsuttrykk. ..dumme dumme meg :)...Takker for lynraskt svar, zell!
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Nå er jeg på en annen liknende oppgave, og jeg har kommet i mål.

Jeg fikk [tex]\frac{\frac{1}{2}x^{-{\frac{1}{2}}}}{{2sqrt{2+\sqrt{x}}[/tex]

I fasiten står det [tex]\frac{1}{4sqrt{2x+x\sqrt{x}}[/tex].

Jeg har sjekket at de to svarene er likegyldige, men jeg vil vite hvordan de har kommet frem til fasitsvaret. :wink: OBS! Der det står sqrt skal det være kvadratrot, jeg er ikke helt stødig på LaTeX ennå

EDIT: Takk for tipset, nå kan jeg skrive kvadratrøtter på en bedre måte.
Last edited by Genius-Boy on 28/04-2008 23:17, edited 1 time in total.
mrcreosote
Guru
Guru

Texen sitter bra snart den! Prøv en \ foran sqrt (og mye annet) så får du endra det rotet som står der nå til ordentlig rot.

Oppgava: Gang ditt svar med 2\sqrt x oppe og nede, da får du fasitens.
Post Reply