Jeg har ved å bruke Cabri observert at det ser ut til at dersom du har en vilkårlig likesidet trekant, og setter av et indre punkt P, så vil summen av avstandene fra P til sidene i trekanten, være lik høyden i trekanten. Noen som har noen tips i forhold til hvordan jeg kan gå fram for å bevise dette?
Er dette noe som kan videreføres generelt til regulære polynomer på en eller annen måte?
Avstanden fra et indre punkt til sidene...
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Pytagoras
- Sted: Vestlandet
La sidekantane ha lengde s. Arealet er då A = s*h/2 = (s*x + s*y + s*z)/2, der x, y og z er avstandane frå punktet P til dei respektive sidekantane.
Det generelle resultatet har den svake sida at me ofte ikkje har eit veldig fint uttrykk for arealet som for trekantar. For kvadratet er i alle fall resultatet nokolunde greitt:
A = s*s = (s*a + s*b + s*c + s*d)/2, dvs. a + b + c + d =2s, men det er jo trivielt, sidan a + c = b + d = s (a, b, c og d er avstandane frå P til sideflatene).
Det generelle resultatet har den svake sida at me ofte ikkje har eit veldig fint uttrykk for arealet som for trekantar. For kvadratet er i alle fall resultatet nokolunde greitt:
A = s*s = (s*a + s*b + s*c + s*d)/2, dvs. a + b + c + d =2s, men det er jo trivielt, sidan a + c = b + d = s (a, b, c og d er avstandane frå P til sideflatene).
Tusen takk for svar, men er dette egentlig beviset på det jeg skal finne? Det at summen av avstandene til punktet P er lik høyden i trekanten, er jo noe jeg foreløpig bare har som en hypotese. Forutsetter ikke det du setter opp for arealet at man allerede vet med sikkerhet at summen av avstandene til P er lik høyden?Algebracus skrev:La sidekantane ha lengde s. Arealet er då A = s*h/2 = (s*x + s*y + s*z)/2, der x, y og z er avstandane frå punktet P til dei respektive sidekantane.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Nå gikk det plutselig et lys opp for meg. Det du skrev beviser jo nettopp at summen av avstanden fra P til sidene i trekanten er lik høyden. P deler jo trekanten inn i tre mindre trekanter. Takk. 

"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)