Et lite spørsmål jeg lurer på fra hverdagslivet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg er ofte ute og kjører på sykkelen min, og møter da mange biler i løpet av en dag, noen kjører tettere enn andre. I dag kjørte jeg i 60 km/t, og i løpet av ca. 1,5 sekund passerte det 4 (FIRE) motgående biler. Logikken min sier at det er mulig å finne ut hvor stort mellomrom det er mellom disse bilene, selvom jeg ikke vet hvor fort de kjørte, men jeg finner det ikke ut. Regner med det blir vanskelig å finne svaret i avstand når farten er ukjent, men min (u?)sunne fornuft fortelle meg at det må være mulig å finne mellomrommet mellom bilene målt i tid. Er det riktig?
å sette deg til å være nullpunktet tilsvarer å legge til 60 km/t til bilene, og trekke fra 60 km/t fra deg. Da får du biler som kjører forbi deg med v+60 km/t på 1.5 sekunder. Strekninga mellom hver bil blir da 1.5/4(v+60) som har én ukjent..
en tommelfingerregel er at du må kjenne 2 verdier av fart, vei og strekning for å finne den siste.
en tommelfingerregel er at du må kjenne 2 verdier av fart, vei og strekning for å finne den siste.
du må plusse på strekningen og trekke fra farten. V er farten til bilene i forhold til deg.
1.5=s/V
t=(s+60/3.6*1.5)/(V-60/3.6)
t=(1.5V+60/3.6*1.5)/(V-60/3.6)=1.5(V+a)/(V-a), a=60/3.6 som er en likning med 2 variable...
t er tiden som tar mellom første og siste bilen, t/4 vil bli mellomrommet. Det avhenger av farten til bilene.
1.5=s/V
t=(s+60/3.6*1.5)/(V-60/3.6)
t=(1.5V+60/3.6*1.5)/(V-60/3.6)=1.5(V+a)/(V-a), a=60/3.6 som er en likning med 2 variable...
t er tiden som tar mellom første og siste bilen, t/4 vil bli mellomrommet. Det avhenger av farten til bilene.