Har problemer med denne:
En gutt kaster en sten skrått opp i lufta. t sekunder etter at den forlater handa, er posisjonen tilnærmet gitt ved:
(det skal stå en vektorpil over r(t) som indikerer at dette er en vektor parameter)
r(t) = ⦗12t, 2+9t-4.9t²⦘(enheten er 1m på begge akser).
Kastet varte i 2 sekunder. Finn lengden av banen.
har forsøkt å bruke bueformelen med t1=0 og t2=2 men får feil svar. Svaret skal bli: 26,5meter.
har brukt over 4timer. Noen som kan hjelpe meg??
Buelengde
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Har du skrevet denne oppgaven rett av boka? Synes den virker veldig rar. Hva mener du med 9t/\2, det gir ingen mening for min del. Med mindre stenen kan være på to steder samtidig 
Jeg har heller aldri sett en bok skrive 2+9t-4, altså uten å trekke sammen. Du har ikke skrevet komma på feil plass?

Jeg har heller aldri sett en bok skrive 2+9t-4, altså uten å trekke sammen. Du har ikke skrevet komma på feil plass?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Ok.
[tex]\vec r(t) = [12t, 2+9t-4.9t^2][/tex]
[tex]\vec r^\prime(t) = [12, 9-9.8t][/tex]
[tex]|\vec r^\prime(t)| = |[12, 9-9.8t]| = \sqrt{12^2+(9-9,8t)^2)}[/tex]
Buelengden blir da:
[tex]\int_0^2 |\vec r^\prime(t)|\,dx = \int_0^2 \sqrt{12^2+(9-9,8t)^2}\,dx \approx 26,4[/tex]
Løste integralet v.h.a. lommeregneren.
[tex]\vec r(t) = [12t, 2+9t-4.9t^2][/tex]
[tex]\vec r^\prime(t) = [12, 9-9.8t][/tex]
[tex]|\vec r^\prime(t)| = |[12, 9-9.8t]| = \sqrt{12^2+(9-9,8t)^2)}[/tex]
Buelengden blir da:
[tex]\int_0^2 |\vec r^\prime(t)|\,dx = \int_0^2 \sqrt{12^2+(9-9,8t)^2}\,dx \approx 26,4[/tex]
Løste integralet v.h.a. lommeregneren.
Last edited by ettam on 24/04-2008 21:46, edited 2 times in total.
Har gjort utregningen akkurat slik som ettam har gjort, men jeg får ut feil svar på kalkulatoren. har en ny casio. Går inn på RUN-menyen og taster inn slik:
∫(√(12²+(9-9.8T)²),T,0,2)
På set up har jeg følgende innstillinger:
Func Type: Parameter
Angle: Radianer
Hva gjør jeg feil?
∫(√(12²+(9-9.8T)²),T,0,2)
På set up har jeg følgende innstillinger:
Func Type: Parameter
Angle: Radianer
Hva gjør jeg feil?
TAB@3MX