integrasjon av vektorfunksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
gill
Leibniz
Leibniz

s= [symbol:integral] (5<-->0) [symbol:rot] (4sin^2t+16cos^2t+1) dt

Hvordan regner man ut dette. Jeg har prøvd å finne et uttrykk for sin^2t og cos^2t og jeg har prøvd å sette inn t og integrere etterpå. Hva gjør jeg gærent. I eksemplet i boka er det et uttrykk hvor alle verdier for t blir det samme.
ærbødigst Gill
gill
Leibniz
Leibniz

Mer presist satte jeg sin^2t= 1/2 - 1/2 cos2t

og cos^2t= 1/2 + 1/2 cos2t

Satte dette inn i integralet og fikk

[symbol:integral] [symbol:rot] (2-2cos2t + 8 + 8cos2t +1) dt

Integrerte og fikk

[symbol:rot] (3sin2t + 11t) satte inn med fem -null for t. feil svar. Hvor ligger feilen. Tenkte jeg skulle lære meg å løse utregning av buelengder før jeg gikk videre til andre oppgaver :)

Jeg fikk 7,3. I fasiten står det 15,98
ærbødigst Gill
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Det ser ut for meg som du bare har integrert funksjonen under kvadratroten uten å ta hensyn til at det er en kvadratrot der. Du vet at integrasjon av kvadratrøtter ikke er pensum på vgs? Med andre ord trenger du ikke tenke så vanskelig. Plott funksjonen inn på kalkulatoren, og du får riktig svar :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
gill
Leibniz
Leibniz

Å ja kalkulator... :D

Jeg har plottet det inn i run-menyen med integraltegn foran, parantes rundt integralet og så har jeg definert grensene men får syn error?
ærbødigst Gill
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Hvis du har casio:

<OPTN><calc><[symbol:integral] dx>

Skriv inn så det ser slik ut:
[symbol:integral][symbol:rot](4(sin X)²+16(cos X)²+1),0,5)
Trykk exe

Legg merke til at du skal bruke X, ikke T. Da får ihvertfall jeg riktig svar.
Har du texas? Beats me :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
gill
Leibniz
Leibniz

Takk :D

Det var det at kalkulatoren bare aksepterte (sinx)^2 som fikk meg til å få syn error.
ærbødigst Gill
Post Reply