Et polarkoordinatsystem er lagt i et vanlig koordinatsystem med polen i punktet (-3,0)
Polaraksen er langs x-aksen og ensrettet med den.
En kurve gitt ved;
r= 16/(5-3cos Ɵ)
Finn skjæringspunkter mellom koordinataksene og ellipsen
Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal gå frem her?
Skjæringspunkt mellom koordinatakser og ellipse
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
En polarkoordinat er slik at man har en vinkel og en radius. Når cosinus er 0 eller pi, vil den skjære x-aksen (Les vinkel 0grader eller 180grader). (Den skjærer ikke nødvendigvis bare der). Så begynn med å sette inn 0 og pi i formelen, da får du skjæringspunkt på x aksen. Du må forresten manuelt legge til negativt fortegn for skjæringspunktet når du setter inn pi.
Kan du tenke deg hvordan du finner skjæringspunktet på y aksen?
(Dette er de enkleste skjæringspunktene, det kan forekomme andre skjæringspunkt).
Kan du tenke deg hvordan du finner skjæringspunktet på y aksen?

(Dette er de enkleste skjæringspunktene, det kan forekomme andre skjæringspunkt).
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Jeg får dette til å stemme helt fint jeg
[tex]\frac{16}{5-3cos\, 0} = 8\, og\, \frac{16}{5-3cos\, \pi} = 2[/tex]
Det skal gi skjæring i punktet (8,0) og (-2,0)
[tex]\frac{16}{5-3cos\, \frac{\pi}{2}} = 3.2\, og\, \frac{16}{5-3cos\, \frac{3\pi}{2}} = 3.2[/tex]
Det skal gi skjæring i punktet (0,3.2) og (0,-3.2)
Når jeg så tegner grafen på kalkulator, får jeg skjæring i nøyaktig de samme punktene.
[tex]\frac{16}{5-3cos\, 0} = 8\, og\, \frac{16}{5-3cos\, \pi} = 2[/tex]
Det skal gi skjæring i punktet (8,0) og (-2,0)
[tex]\frac{16}{5-3cos\, \frac{\pi}{2}} = 3.2\, og\, \frac{16}{5-3cos\, \frac{3\pi}{2}} = 3.2[/tex]
Det skal gi skjæring i punktet (0,3.2) og (0,-3.2)
Når jeg så tegner grafen på kalkulator, får jeg skjæring i nøyaktig de samme punktene.
Det er nok feil i fasiten, for de punktene de har oppgitt som svar er punktene i en sirkel, ikke en ellipse som dette blir.