sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
inansa
Pytagoras
Pytagoras

Jeg har to oppgaver som jeg ikke klarer å knekke! Den ene er: Vi regner at høyden av trærne i en er normalfordelt med gjennomsnitt 17,5 m. Av trærne i skogen er det 2,5 % som er over 25 m. Hva er standard avviket for denne normalfordelingen?

Oppgave 2:
Sondre og Live spiller ofte et spesielt spill. Hver gang de spiller dette spillet, er sannsynligheten 4/7 for at Sondre vinner, og 3/7 for at Live vinner. En dag spiller de 14 ganger.
Finn sannsynligheten for at Sondre vinner 7 ganger.
Finn sannsynligheten for at Sondre vinner minst 12 ganger.

(Oppgavene er helt sikkert veldig lette, men hodet mitt snurrer i hvertfall ikke nå når det gjelder disse oppg!) Takk på forhånd!! :) :)
Last edited by inansa on 11/04-2008 13:40, edited 1 time in total.
groupie
Weierstrass
Weierstrass

Oppgave 1:

Bruk denne (som du forhåpentligvis kjenner til..):

[tex] Z = \frac{X - \mu}{\sigma} \! [/tex]

Z-verdi finner du i tabell, husk at sannsynligheten for denne verdien vil være 0.9750.

Oppgave 2:

Tell antall mulige vinn for Sondre.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
inansa
Pytagoras
Pytagoras

Z er 2,5
X er 25
µ er 17,5 kan dette stemme eller er jeg helt på villspor?

Z-verdi finner du i tabell, husk at sannsynligheten for denne verdien vil være 0.9750.
Hva med denne verdien? Nei, jeg ble ikke klokere..
inansa
Pytagoras
Pytagoras

bump
Markonan
Euclid
Euclid

inansa wrote:Z er 2,5
X er 25

Z er ikke 2.5, men µ er 17,5.

Du må finne Z-verdien, fordi den trenger du. Du har vel en tabell et eller annet sted, for standard normalfordelingen? Du skal finne 0.9750 i denne tabellen, og hvilke tall bruker du i tabellen for å få 0.9750?

Skal hjelpe deg litt på veien. Hva er det vi faktisk vet? Jo, sannsynligheten for at et tre er mindre enn 25 meter er 0.9750. Skriver det om:
[tex]P(X \,<\, 25) = 0.9750[/tex]

Vi får det over på standard normalform, så vi kan bruke verdien vi slo opp.
[tex]P(X \,<\, 25) = P(\frac{X-\mu}{\sigma} \,<\, \frac{25-\mu}{\sigma}) = P(Z \,<\, \frac{25-17.5}{\sigma}) = 0.9750[/tex]

Nå har du fått massevis av hjelp, og jeg stopper der så jeg ikke løser oppgaven for deg uten at du er med på hva som skjer.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
inansa
Pytagoras
Pytagoras

Markonan wrote:
inansa wrote:Z er 2,5
X er 25

Z er ikke 2.5, men µ er 17,5.

Du må finne Z-verdien, fordi den trenger du. Du har vel en tabell et eller annet sted, for standard normalfordelingen? Du skal finne 0.9750 i denne tabellen, og hvilke tall bruker du i tabellen for å få 0.9750?

Skal hjelpe deg litt på veien. Hva er det vi faktisk vet? Jo, sannsynligheten for at et tre er mindre enn 25 meter er 0.9750. Skriver det om:
[tex]P(X \,<\, 25) = 0.9750[/tex]

Vi får det over på standard normalform, så vi kan bruke verdien vi slo opp.
[tex]P(X \,<\, 25) = P(\frac{X-\mu}{\sigma} \,<\, \frac{25-\mu}{\sigma}) = P(Z \,<\, \frac{25-17.5}{\sigma}) = 0.9750[/tex]

Nå har du fått massevis av hjelp, og jeg stopper der så jeg ikke løser oppgaven for deg uten at du er med på hva som skjer.

Den her ble jeg aldri klok på.
Post Reply