Problemer med plotting på kalkulator.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
MatteNoob
Riemann
Riemann

Hei.

Jeg holder på med derivasjon, og ønsker i den forbindelsen å plotte inn et av eksemplene i læreboken. Jeg har Casio fx-9750G PLUS og funksjonen lyder som følger:

[tex]f(x) = \frac{e^x -1}{x}[/tex]

Jeg forstår at jeg kan plotte inn selve funksjonen i "table" eller "graph" menyen, men det er [tex]e^x[/tex] jeg har problemer med.

Kan noen forklare hvordan jeg skal plotte inn hele funksjonen, med paranteser og det hele?

Takk.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Du trenger bare parantes rundt det som er over brøkstreken:
[tex](e^x-1)/x[/tex]

Hvis du ikke har parantes, blir det tolket slik:
[tex]e^x-\frac{1}{x}[/tex]
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
MatteNoob
Riemann
Riemann

Tusen takk!

Jeg forsøte å plotte:
Shift, ln = e

Men da var jeg redd for at -1 ble tolket som eksponenten til e. Man kan jo ikke plotte e^x - 1, fordi e ikke godtar noe ^ tegn.
ettam
Guru
Guru

MatteNoob wrote:Hei.

Jeg holder på med derivasjon, og ønsker i den forbindelsen å plotte inn et av eksemplene i læreboken. Jeg har Casio fx-9750G PLUS og funksjonen lyder som følger:

[tex]f(x) = \frac{e^x -1}{x}[/tex]

Jeg forstår at jeg kan plotte inn selve funksjonen i "table" eller "graph" menyen, men det er [tex]e^x[/tex] jeg har problemer med.

Kan noen forklare hvordan jeg skal plotte inn hele funksjonen, med paranteser og det hele?

Takk.
Slik: (eX-1)/X
Post Reply