HJELP!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
lotte1993
Pytagoras
Pytagoras

oppgaven er:

hva er vinkelsummen i en femkant?

plis svar. jeg kjønte ikke det. jeg har prøvd å regne det ut, men jeg får det ikke til.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Jeg synes du skal begynne å bruke litt mer beskrivende trådtitler enn "Hjelp" osv.

Når det kommer til oppgaven, så må jeg røpe ett annet spørsmål du har stilt tidligere, men det gjør vel ingenting for deg? :P

Dersom du trekker en strek fra hvert hjørne til ett annet, uten å krysse noen streker, ender du opp med tre trekanter inni femkanten. Hver trekant har en vinkelsum på hvor mange grader? Hvis du trodde det var 180, så har du helt rett.

Da har du en likning som dette her:

<antall grader i en trekant> * <antall trekanter i en femkant> = <Svaret ditt> :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Olorin
Lagrange
Lagrange

Tips: tegn opp en vilkårlig femkant.

Lag en hjelpestrek slik at du får en trekant og firkant. Vet du vinkelsummen på de to? Da har du fått svaret

Edit: Unødvendig å lage flere tråder i ulike forum. Du får fort nok svar uansett.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Post Reply