Artikkel om Global oppvarming

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Sosso
Dirichlet
Dirichlet

Hei på dere! Har dere hatt en fin påske?

Jeg har fått i oppgave å skrive en artikkel om noe som har med global oppvarming som drivhuseffekt, hva som skjer med ozongassen osv osv. Har du et tema som kan være fristende å lese om i forbindelse med global oppvarming og hva som kan være supert å ha med i artikkelen? Siden jeg ikke er så veldig god i matte så ønsker jeg å hevet naturfagkarakteren opp til en femmer. Hvis du i tillegg har en problemstilling, kjør på med forslag.

Jeg vil bli UTROLIG takknemlig for hjelpen deres, det vil betyr veldig mye for meg. :D :wink:
groupie
Weierstrass
Weierstrass

Det hele kommer vel noe ann på hvor mye realfagskunnskaper du har, men det da nok å ta tak i:

-absorberingspektrum til CO2
-dannelse og nedbrytelse av O3 (ozon)
-frie radikalers effekt i atmosfæren, derav flere klimagasser som HFC-, CFC-gasser, nitrogenoksider osv.
-måling av tidligere klimatiske forhold som temperatur og konsentrasjon av gas
-CO2 i havet

Du finner introduserende forklaringer til dette på Wikipedia. OBS! Ikke bruk Wikipedia som kilde i den endelige innlevering.

En fin diskusjon å ta tak i er f.eks. tidsforskjellen man har på grafer med CO2 og temperatur. Hvorfor kommer forandringen i CO2 først etter temperaturforandringen osv. http://www.realclimate.org/index.php/ar ... ice-cores/

Selv om jeg ikke er spesielt fan av Realclimate.com så er det ofte korrekt vitenskap som ligger til grunn, du kan jo se litt på denne:
http://www.realclimate.org/index.php/ar ... tart-here/

Skulle gjerne gi deg noe mer håndfast men mangler notater+bøker og slikt. Du får bare forsette å spørre! :wink:
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
zell
Guru
Guru

Glem nå for f**n ikke den gassen som bidrar mest til drivhuseffekten, nemlig [tex]H_2O[/tex] ;)
groupie
Weierstrass
Weierstrass

Hehe, neida! Sånn generelt er det allikevel ment at menneskelig aktivitet har liten innvirkning på H2O-gass i atmosfæren, igjen noe du kan ta opp og diskutere! :twisted:
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Sosso
Dirichlet
Dirichlet

Jeg har tenkt meg litt om... fikk lyst til å skrive om hva global oppvarming er og hva som skjer med drivhusgassene og forklare hva som kan skje i polene (isen smelter osv). Men jeg klarer ikke å komme på en god start.. er det flere ting dere anbefaler absolutt burde være del av teksten?
Takker for svar!
groupie
Weierstrass
Weierstrass

Først av alt må du nok forklare hva drivhuseffekten, sett i sammenheng med klimaet vårt, faktisk er. Altså hvordan ultrafiolett stråling fra solen varmer opp jorden og dette resulterer i at den "overflødige" energien fra jorden blir radiert ut som infrarød stråling. Det er denne infrarøde strålingen som så blir absorbert i atombindinger i forskjellige klimagasser, f.eks. i CO2.

Utifra dette kan du gå utover den generelle teori om at en økning av konsentrasjonen i disse klimagassene vil føre til økt absorbering av radiert energi fra jorde, noe som da fører til en økt drivhuseffekt og en økt global middelstemperatur. Her kan du lettest bruke CO2 ettersom det finnes mest data på denne gassen. Du kan også vise forholdet mellom CO2-konsentrasjon og hvor mye energi den absorberer per kvadratmeter ved ligningen:

[tex]\Delta F = 5.35 \times \ln {C \over C_0}[/tex]

Der delta F er forandringer i Watt per kvadratmeter, C er kosentrasjonen av CO2 i "parts per million" på volum. [tex]C_0[/tex] er referanseverdien for CO2 konsentrasjon satt til 280ppmv (Kilde: http://www.agu.org/pubs/crossref/1998/98GL01908.shtml

Som man da kan se er forholdet logaritmisk noe som betyr at økning i CO2-konsentrasjon vil gi mindre og mindre varmeffekt.

Når det kommer til issmelting rundt polene så er det nok ikke en enkel forklaring på det. Her er det tildels mange forhold som spiller inn. Værforhold, strømforhold i havet, temperatur i hav og luft, sesongvariasjoner osv. osv.
En artig oppgave kan jo være å vise hvor mye havet vil stige hvis all den kjente snø-/ismengden vil smelte. Her blir det mye god geometri! Snø-/ismengder finner du referanser til på Wikipedia.
Du kan vel se hva du finner!
Post Reply