Matriser - div spørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ingunn4
Cayley
Cayley

Jeg har problemer med å forstå hvorfor jeg skal lære om matriser, hvilken nytte kan det ha ...... Er det noen som kan forklare meg det?

Jeg kan de aller enkleste regneoprasjoner, men roter med hvordan man finner inversen av en 3x3 matrise med vilkårlige tall.

Hva betyr : Invollutativ hvis A2=In :?
Markonan
Euclid
Euclid

Alt som har med digitale bilder å gjøre er matriser. Alt man gjør i photoshop f.eks er forskjellige regneoperasjoner på matriser. Når du har et gråtone bilde som er 1000x800 er ikke dette noe annet enn en 1000x800 matrise med verdier mellom 0 og 255.

Du har sikkert brukt google mange ganger. Det er jo en søkemotor, og den algoritmen de bruker for å finne sidene bruker massevis av matriseregning. Når man tenker på hvor mye penger de har tjent på matriseregningen sin, er det jo ganske motiverende å lære og regne med matriser? ;)

Matriser er den mest sentrale delen til det man kaller stokastiske prosesser som omhandler å studere forholdet mellom f.eks dyrearter i en populasjon, modellering av aksjekurser eller studering av folkevandring mellom landet og byen. Han som vant Abelprisen i fjor hadde gjort mye arbeid med Markovkjeder, som essensielt bare er matriseregning.

Det er en egen matematisk disiplin som omhandler matriseregning: lineær algebra. Uansett hva man studerer av matte, statistikk eller fysikk, så vil man komme over masse matriseregning.

Stopper der, ellers kan jeg bli sittende i hele kveld å skrive om ting og tang de bruker matriser til. Det er mye anvendelser og veldig viktig å kunne! :)

Å finne den inverse til en 3x3 matrise er ikke så vanskelig, men krever litt regning. Det er en egen algoritme for å finne den inverse som er fin å kunne. Du kan lese mer om den her:
http://mathworld.wolfram.com/MatrixInverse.html

Kan ikke si jeg har hørt om invollutativ før. Kan du utdype litt mer om i hvilken sammenhengen du leste det?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta

Det er vel at matrisen ganget med seg selv blir enhetsmatrisa, altså A²=I

Det du kan fort dra nytte av med matriser er kanskje å løse likningsett relativt kjapt.
Post Reply