Derivering og forkorting / faktorisering.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Pretek
Fibonacci
Fibonacci

Jeg kan både faktorisere / derivere og forkorte. Problemet er at jeg har glemt rekkefølgen :)

Kunne noen forklart meg følgende:

Deriver følgende:

[tex]f(x) = \frac{{x^2 - 9}}{{x + 3}}[/tex]

Det jeg lurer på er om jeg skal faktorisere funksjonen med 3 kvadratsetning og forkorte bort slik at jeg sitter igjen med x-3 som derivert blir 1.

Eller skal jeg bruke derivasjonsregelen for en brøk direkte og få dette svaret derivert ?

[tex]\frac{{ - x^2 + 2x + 9}}{{x + 3}}[/tex]

Jeg er litt i villrede her, kan noen opplyse meg om hva som er regelen her, forkorter og faktoriserer jeg alt først, og deriverer deretter eller går jeg rett på deriveringen.

Jeg hadde håpet at begge variantene ga samme svaret, da jeg trodde det var logikken her men den gang ei :)

På forhånd takk !

Stian
espen180
Gauss
Gauss

Sikker på at du deriverte riktig der? Jeg fikk [tex]\frac{x^2+6x-9}{x^2+6x-9}[/tex]. Om du vil kan du også skrive det som [tex]\frac{2x}{x+3}-\frac{x^2-9}{(x+3)^2}[/tex].
Vektormannen
Euler
Euler

Du kan forkorte brøken til [tex]x-3[/tex] og derivere og få 1, eller du kan derivere hele sulamitten og fortsatt få 1.

Dersom du bruker brøkregelen står du igjen med [tex]f^\prime(x) = \frac{x^2 + 6x + 9}{x^2 + 6x + 9} = 1[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Pretek
Fibonacci
Fibonacci

Jeg har nok rotet kraftig her ja !

Takk for hjelpen, det viktigste var å få bekreftet at jeg fikk samme svar enten jeg faktoriserte og forkortet eller ikke.

Ble litt bekymret her en stund

Takker så mye.
Post Reply