grafen til en funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
son1
Cayley
Cayley

Hei!
jeg skjønner ikke hvordan jeg skal tegne grafen ved hjelp av lommeregneren. I oppgaven står det at jeg skal bruke tabellen på lommeregneren til å bestemmey-verdiene i vinduet.

f.eks. f(x)= -3x + 6 , E [-5,5]

hvordan bestemmer jeg y-vediene?

en ting til, trenger jeg å bry meg noe om Table Range på kalkulatoren hvis jeg har lagt inn verdier i den fra før?
Lars Sch
Cayley
Cayley

son1 wrote:Hei!
jeg skjønner ikke hvordan jeg skal tegne grafen ved hjelp av lommeregneren. I oppgaven står det at jeg skal bruke tabellen på lommeregneren til å bestemmey-verdiene i vinduet.

f.eks. f(x)= -3x + 6 , E [-5,5]

hvordan bestemmer jeg y-vediene?

en ting til, trenger jeg å bry meg noe om Table Range på kalkulatoren hvis jeg har lagt inn verdier i den fra før?
Oppgaven løser du ved å sette inn alle tall fra -5 til 5 i funksjonen.
son1
Cayley
Cayley

det betyr at jeg bruker samme verdiene i x som i y ikke sant??
Heppet
Cayley
Cayley

y-verdiene skal vel bare dette ut ved at du bruker tabell-funksjonen? bruker du casio eller texas?
son1
Cayley
Cayley

casio
zell
Guru
Guru

Menu - Table - Velg funksjon - Range (plott inn verdiene x skal ligge innenfor) og trykk EXE. Da vil table spytte ut alle funksjonsverdiene for tilhørende x-verdier. Følgelig vil du se hva y må ligge innenfor ved å se på det laveste og høyeste tallet for y (funksjonen).
Post Reply