Jeg driver og programmerer et program på min TI-84 som skal regne ut tangenten i ax+b format til en gitt funksjon.
Finnes det en formel eller regnemåte for å finne tangenten til en funksjon på et gitt punkt på x-aksen?
Formel for å finne tangent
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Euler
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Du kan finne alt du trenger å vite for å benytte ettpunktsformelen for en rett linje gjennom ett punkt: [tex]y - y_0 = a(x - x_0)[/tex], der [tex](x_0, y_0)[/tex] er tangeringspunktet og a er stigningstallet, gitt ved den (første)deriverte til funksjonen i punktet. Litt omformet får du da [tex]y - f(x_0) = f^\prime(x_0)(x - x_0)[/tex]
Å få dette til på kalkulatoren er muligens ikke så lett. Min Casio-kalkulator har en derivasjonsfunksjon innebygd, men vet ikke hvordan dette er på TI-84.
Å få dette til på kalkulatoren er muligens ikke så lett. Min Casio-kalkulator har en derivasjonsfunksjon innebygd, men vet ikke hvordan dette er på TI-84.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Espen180, skriver du dette direkte inn på kalkulatoren eller skriver du det inn på PC og så overfører det til kalkulatoren? I så fall, hvordan gjør du det?
Folk kan vel også sjekke ut denne siden for ferdigprogrammerte programmer
http://www.ticalc.org/pub/83plus/basic/math/
Finnes mye bra her og mye dårlig
http://www.ticalc.org/pub/83plus/basic/math/
Finnes mye bra her og mye dårlig
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Jeg greide til slutt å lage et fungerende tangentprogram.
Man trenger to utregninger for finne [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] i tangenten [tex]ax+b[/tex] på et gitt x-punkt av en gitt funksjon.
Jeg brukte koeffsientregelen innen derivasjon [tex](ax^b)^\prime = abx^{b-1}[/tex] for å finne [tex]a[/tex].
Deretter erstattet jeg [tex]x[/tex] i den opprinnelige funksjonen og den deriverte med x-verdien for tangenten og subtrakterte den deriverte fra den opprinnelige for å finne [tex]b[/tex].
Emomilol, jeg skriver programmene direkte på kalkulatoren. Jeg gjør det ved å trykke Prgm-knappen, bytte til NEW -tabben og velge 1: Create New.
Man trenger to utregninger for finne [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] i tangenten [tex]ax+b[/tex] på et gitt x-punkt av en gitt funksjon.
Jeg brukte koeffsientregelen innen derivasjon [tex](ax^b)^\prime = abx^{b-1}[/tex] for å finne [tex]a[/tex].
Deretter erstattet jeg [tex]x[/tex] i den opprinnelige funksjonen og den deriverte med x-verdien for tangenten og subtrakterte den deriverte fra den opprinnelige for å finne [tex]b[/tex].
Emomilol, jeg skriver programmene direkte på kalkulatoren. Jeg gjør det ved å trykke Prgm-knappen, bytte til NEW -tabben og velge 1: Create New.
Men det er jo helt umulig. 
Jeg prøvde å ha flere looper inni en loop ("neste" de), men ble så forvirret av min egen koding at jeg ga opp. Er dette den eneste måten å gjøre det på?

Jeg prøvde å ha flere looper inni en loop ("neste" de), men ble så forvirret av min egen koding at jeg ga opp. Er dette den eneste måten å gjøre det på?
Du kan neste if-statements også.
Hvis du har en if-statement inni en if-statement har du nestet dem.
:If x<1
:If y<4
:Disp "HEI"
Hei vises bare hvis x er mindre enn 1 og y er mindre enn 4.
Det samme gjelder looper.
:While x<1
:While y<4
:End
Når vil hei vises så lenge x er mindre enn 1 og y er mindre enn 4. Og med mindre du forandrer verdiene til x eller y vil hei vises uendelig mange ganger.
Hvis du har en if-statement inni en if-statement har du nestet dem.
:If x<1
:If y<4
Hei vises bare hvis x er mindre enn 1 og y er mindre enn 4.
Det samme gjelder looper.
:While x<1
:While y<4
Når vil hei vises så lenge x er mindre enn 1 og y er mindre enn 4. Og med mindre du forandrer verdiene til x eller y vil hei vises uendelig mange ganger.
Nei, nei, nei, det er er feil måte å gjøre det på. Hva du bør gjøre er å bruke Test>Logic og and for å gjøre det.
Eksempel:
:If X=2 and Y<3
:Then
:(X/Y)->Z
:Disp "X/Y=",Z
Det er forresten nødvendig med apostrofer, for ellers vil ikke teksten vises.
Eksempel:
:If X=2 and Y<3
:(X/Y)->Z
:Disp "X/Y=",Z
Det er forresten nødvendig med apostrofer, for ellers vil ikke teksten vises.
Jeg skrev kanskje et dårlig eksempel.
Grunnen til at jeg brukte looper var at jeg skulle kaste tre terninger for så å summere øynene og telle opp alle kombinasjonene som gav 9 øyne.
Men hva mener du med at jeg ikke trenger å bruke apostrofer?
Grunnen til at jeg brukte looper var at jeg skulle kaste tre terninger for så å summere øynene og telle opp alle kombinasjonene som gav 9 øyne.
Men hva mener du med at jeg ikke trenger å bruke apostrofer?
Du må bruke appostrofer etter Disp, ellers vil ikke teksten vises.
For å lage programmet ditt kan du gjøre dette:
:RandInt(1,6)->X
:RandInt(1.6)->Y
:RandInt(1,6)->Z
:If X+Y+Z=9
:Disp " ",X
:Disp " ",Y
:Disp " ",Z
:Else
:Repeat
Der X, Y og Z representerer terningene dine. Jeg mener dette programmet funker. Var det noe slikt du tenkte på?
For å lage programmet ditt kan du gjøre dette:
:RandInt(1,6)->X
:RandInt(1.6)->Y
:RandInt(1,6)->Z
:If X+Y+Z=9
:Disp " ",X
:Disp " ",Y
:Disp " ",Z
:Else
:Repeat
Der X, Y og Z representerer terningene dine. Jeg mener dette programmet funker. Var det noe slikt du tenkte på?
repeat er jo også en loop da, og;
disp x
virker jo uten apostrofer, men den displayer bare verdien til x da, med apostrofer viser den teksten x (som jeg tror espen180 sa?)
@ emomilol hvor mange ganger vil du kaste terningene?
@ espen180 ti-84 har en derivasjons funksjon "nDeriv".
Jeg ville lagt opp programmet slik;
:Prompt Y1,A %(på Y1 skriver du funksjonen din inni apostrofer og på a skriver du punktet på a-aksen du vil tangenten skal treffe funksjonen)
:nDeriv(Y1,x,A)->B %(Y1 og Y2 finner du på VARS->Y-VARS->Function)
:"B(x-A)+Y1(A)"->Y2
:DispGraph
det burde virke for alle typer funksjoner (som er kontinuerlige i A vel og merke).
edit: nDeriv finner du på MATH forresten.
disp x
virker jo uten apostrofer, men den displayer bare verdien til x da, med apostrofer viser den teksten x (som jeg tror espen180 sa?)
@ emomilol hvor mange ganger vil du kaste terningene?
@ espen180 ti-84 har en derivasjons funksjon "nDeriv".
Jeg ville lagt opp programmet slik;
:Prompt Y1,A %(på Y1 skriver du funksjonen din inni apostrofer og på a skriver du punktet på a-aksen du vil tangenten skal treffe funksjonen)
:nDeriv(Y1,x,A)->B %(Y1 og Y2 finner du på VARS->Y-VARS->Function)
:"B(x-A)+Y1(A)"->Y2
:DispGraph
det burde virke for alle typer funksjoner (som er kontinuerlige i A vel og merke).
edit: nDeriv finner du på MATH forresten.
Jeg og en annen fikk terningoppgaven til i java, men det er morro å få det til på kalkulatoren óg.
Jeg tror det er slik det blir på kalkulatoren. (Ikke prøv å kjør det, det tar en evighet ...)
Kode: Velg alt
:1->A:1->B:1->C:0->T:216->N
:
:While A<=6
:While B<=6
:While C<=6
:If (a+b+c)=9:(T+1)->T
:(C+1)->C
:1->C
:(B+1)->B
:1->B
:(C+1)->C
:Disp T
:Disp (T/N)
Sist redigert av Emilga den 13/03-2008 22:39, redigert 1 gang totalt.