En litt vanskelig oppgave :) Kanskje du kan løse den?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
AriD
Pytagoras
Pytagoras

Oppgaven lyder slik;

Et 3,60 m langt sylinderformet plastrør har en indre diameter på 14,0 cm. Plasten er 3mm tykk. Hvor mye veier røret når tettheten for plast er 1,2g/cm3 ?

Hvis du klarer å løse oppgaven, kan du vær så snill vise utregning også?

Tusen takk og lykke til ! :D

Litt fort takk, har prøve imorra :)
Last edited by AriD on 12/03-2008 20:00, edited 1 time in total.
espen180
Gauss
Gauss

Vi er ikke her for å gjøre leksene dine, men hjelpe deg å forstå stoffet.

Hvor står du fast?
AriD
Pytagoras
Pytagoras

Beklager om du har forstått det sånn, bare klarer ikke eller forstår ikke oppgaven eller hvordan jeg skal regne det ut i det hele tatt.. Tetthet og slikt er jeg litt dårlig på, men hvordan skal jeg gå fram og hva blir et eventuelt svar på denne oppgaven ? Tusen takk på forhånd :)
Realist1
Euclid
Euclid

---
Emilga
Riemann
Riemann

Tegn opp figuren, alt blir mye lettere da. Formelen for massetetthet er masse dividert på volum.

[tex]Q = \frac {kilo}{dm^3} = \frac{gram}{cm^3}[/tex]

For å finne volumet til sylinderen ville jeg gått frem slik:

Formelen for volumet til en sylinder er [tex]\pi r^2 \cdot h[/tex].
r er radien til "bunnen" av røret og h er høyden. Vi vet at h = 3,6 meter.
Den indre diameteren til røret er 14 cm, det betyr at den indre radien er halvparten, altså 7 cm.

Vi vet at røret har en tykkelse på 3 mm, det betyr radien til det ytterste punktet på røret er 7,3 cm.

Vi setter tallene inn i formelen for volumet av en sylinder. Husk å bruke samme målenhet!

Hvis vi nå tar og trekker volumet av sylinderen som utgjør hulrommet fra sylinderen som utgjør hulrommet pluss plastrøret sitter vi igjen med volumet til plastrøret.

Hvordan regnet vi ut massetetthet nå igjen? ...
Post Reply