Regresjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Lars Sch
Cayley
Cayley

Hei, vi driver med regresjon for tiden og jeg fikk ikke med meg alt som ble sagt i timen. Går for tiden i 1. Klasse allmenn i tyskland og da er ikke alt like lett å få med seg :?

Vi får oppgitt noen variabler hvor vi skal finne best passelige funksjon.

x)-------------0----1----2----3----4

y)------------ E----2----13----43----103

y/x^2)-------E----2----3,25----4,7----6,43

y/x^3)----E----2----1,6----1,6----1,6

Dvs at man må bruke f(x)=ax^3

Får å finne best mulig stigning må man da bruke følgende funksjon:

F(a)= (a - 2)^2 + (8a -13)^2 + (27a - 43)^2 + (64a - 103)^2

Man bruker denne funksjonen: (ax - y) + (ax - y) osv

Mitt spørsmål er: Hvordan finne tallene som er markert i svart i funksjonen?

MVH lars
Lars Sch
Cayley
Cayley

Håper det er forståelig hva jeg mener.
Bogfjellmo
Cantor
Cantor

Så vidt jeg klarer å forstå, er F(a) her den kvadratiske feilen. Denne ønsker vi skal være så liten som mulig. Du skal altså finne den a som gjør at F(a) er minst mulig. Vet du hvordan du kan gjøre det?

Lærer dere slikt på 1. vgs i Tyskland? Her i landet må man vel nesten på universitet for å lære regresjon. Regresjon kan forøvrig gjøres på en langt mer elegant måte om man bruker lineær algebra.
Lars Sch
Cayley
Cayley

Bogfjellmo wrote:Så vidt jeg klarer å forstå, er F(a) her den kvadratiske feilen. Denne ønsker vi skal være så liten som mulig. Du skal altså finne den a som gjør at F(a) er minst mulig. Vet du hvordan du kan gjøre det?

Lærer dere slikt på 1. vgs i Tyskland? Her i landet må man vel nesten på universitet for å lære regresjon. Regresjon kan forøvrig gjøres på en langt mer elegant måte om man bruker lineær algebra.

Nå fant jeg det ut, det var ikke så vanskelig som det så ut som.

Ja, tydeligvis. Men det er jo ikke akkurat vanskelig å regne det ut, det er jo 1.klasse nivå(her i tyskland) som tilsvarer 2.klasse i Norge.
Post Reply