logaritmer (hjelp nu)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
duckfuck
Noether
Noether

hjelp!! nå! prøve i morgen!

deriver funksjonen: (lnx)^3-3lnx
og finn de eksakte bunnpunktene.
Kan noen skirve hele fremgangsmåten uten å gi meg hint, for alt blir bare tull og jeg har dårlig tid!!

^^
Realist1
Euclid
Euclid

Et så høflig innlegg må jeg jo bare hjelpe. Jeg fikk hvertfall veldig lyst.
Vektormannen
Euler
Euler

Til tross for det arrogante og uhøflige innlegget skal du få hjelp. Men noen fullstendig fremgangsmåte? haha ..

Forhåpentligvis klarer du å derivere 3ln x så det leddet tar du selv.

I leddet (ln x)^3 har du opplagt med en sammensatt funksjon å gjøre. Da må du bruke kjerneregelen. Sett u = ln x. Da får du u^3. Den deriverte av (ln x)^3 blir da den deriverte av den ytre funksjonen, u^3, med hensyn på u, ganget med den deriverte av kjernen, (ln x), med hensyn på x.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
duckfuck
Noether
Noether

uhøflig jaja. jeg utrolig stresset og har lite tid igjen å lese på. (gått igjennom tre ganger nu) og fortsatt er det noen av oppgavene jeg ikke har fått gjort riktig. Så jeg har ikke tid til å være høflig desverre, måtte bare skrive i 190.,men takk for hjelp :)
duckfuck
Noether
Noether

fikk sett på svaret nu, ja det har jeg gjort fra før av, men når jeg er feridg med å derivere blir det liksom bare tull.
Ender opp med (lnx)^2 til slutt, men føler det er feil. mhm (:
Vektormannen
Euler
Euler

Sett u = ln x.

Du er sikkert klar over at [tex]u^\prime = \frac{1}{x}[/tex].

[tex][(ln x)^3 - 3ln x]^\prime = u^3 \cdot u^\prime - 3 \cdot u^\prime[/tex]

Nå er det strengt tatt bare til å derivere med hensyn på u (altså "late som" u er x) og så setter du inn [tex]\frac{1}{x}[/tex] for [tex]u^\prime[/tex]. Og så er det bare til å pynte på det.

Når du skal finne de eksakte bunnpunktene må du derivere, faktorisere, og hive på fortegnslinje.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply