vektor-opg.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
elli
Cauchy
Cauchy
Posts: 246
Joined: 24/10-2006 14:31

Jeg strever med en vektor-oppgave her.

Bestem tallet t slik at b = [3,-1] og c = [1, t] har samme lengde.

PS: Det skal være piler over b og c. Jeg vet IKKE hvordan jeg skal vise utregning!! Svaret blir [symbol:plussminus] 3.

Skulle jo tro at denne var ganske grei. på forhånd takk.
mvh.
mrcreosote
Guru
Guru
Posts: 1995
Joined: 10/10-2006 20:58

Hva er lengden til vektor b? Hva er lengden til vektor c? Sett disse lik hverandre og løs på t.
elli
Cauchy
Cauchy
Posts: 246
Joined: 24/10-2006 14:31

Problemet er at jeg får feil da..

Men er jeg på riktig vei i det minstE?
|[3, 1]|=|[1,t]|
[symbol:rot] 3^2+ (-1)^2= [symbol:rot] 1^2+t^2

Når jeg regner dette ut får jeg kvadratroten av 10 som svar, så noe gjør jeg gale underveis. Kanskje jeg ikke har helt tatt poenget med vektorer ennå.
Last edited by elli on 11/02-2008 21:46, edited 1 time in total.
jchrjc
Cayley
Cayley
Posts: 66
Joined: 27/05-2007 23:41

elli wrote:Jeg strever med en vektor-oppgave her.

Bestem tallet t slik at b = [3,-1] og c = [1, t] har samme lengde.

PS: Det skal være piler over b og c. Jeg vet IKKE hvordan jeg skal vise utregning!! Svaret blir [symbol:plussminus] 3.

Skulle jo tro at denne var ganske grei. på forhånd takk.
mvh.
Lengden av b-vektor= [symbol:rot]3^2+(-1)^2 = [symbol:rot]10
Lengden av c-vektor= [symbol:rot]1^2+t^2 = [symbol:rot]1^2+t^2

Da skal denne likningen stemme:

[symbol:rot]1+t^2= [symbol:rot]10

1+t^2=10
t^2=9
t= [symbol:plussminus]3
UiO
elli
Cauchy
Cauchy
Posts: 246
Joined: 24/10-2006 14:31

AHA. nå er jeg mer med her, jeg var faktisk litt på rett vei, Men kan jeg spørre hvor det blir av kvadratrottegnene egentlig?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Når to røtter er like er også det inni dem likt. Altså kan du "fjerne" røttene og likevel bevare likheten.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
jchrjc
Cayley
Cayley
Posts: 66
Joined: 27/05-2007 23:41

elli wrote:AHA. nå er jeg mer med her, jeg var faktisk litt på rett vei, Men kan jeg spørre hvor det blir av kvadratrottegnene egentlig?
Du opphøyer begge sider av likningen i andre, slik at kvadratrot-tegnet forsvinner..
UiO
Post Reply